خدمات سرویس

دریافت خدمات و سرویس

خدمات سرویس

دریافت خدمات و سرویس

پای زباله های ( نخاله ( روی گلوی محیط زیست/درآمد میلیاردی کشورهای اروپایی از نخاله ها

یکی از نقاط امن برای تخلیه نخاله های ساختمانی از طرف سازندگان , زمین های کشاورزی است و متاسفانه این مبادرت سبب ساز شده تا زمین های کشاورزی کناره شهرها , به مرور با افت کیفی روبرو شده و در غایت خاک حاصلخیز ناحیه با ورود آلاینده ها , به منبعی برای انتقال گونه های بیماری ها تبدیل شود . 

به نقل از عنوان شهر , نخاله های ساختمانی با وجود خطراتی که برای محسط زیست و مخصوصا تاثیرات سوئی که در ارتقا موش های شهری دارااست , قسمتی از آشغال های معمولی به شمار میرود که شهرداری ها وظیفه , گردآوری و سوق‌دهی آنها‌را بر عهده دارا‌هستند . حمل نخاله تهران

با وجودیکه متولی جهت دهی این آشغال ها معین است البته تخلفاتی که از طرف سازندگان ساختمان ها در شهرها به چشم می‌خورد باعث شده تا نخاله های ساختمانی به جای رئیس , در اطراف شهرها مخصوصا شهرهای لبه ای و اقماری , تخلیه شده و معاش مردمان این بخشها را با خطرها زیست محیطی و بهداشتی مواجه سازد . 

نخاله های ساختمانی برخلاف تصورعامه مردمان قابلیت و امکان بازیافت و برگشت به چرخه ساخت و ساز را دارااست ولی درکشور ما صرفا در همین سال کلنگ یک پروژ در این راه به زمین زده شد و هنوز اثرات اجرایی این طرح مشخص و معلوم نشده است . 

این طرح با سپرده گذاری بخش سری در درحال حاضر کامل شدن است و در صورت فعال سازی می‌تواند , نخاله های ساختمانی را به موزاییک و کفپوش تبدیل نماید . 

البته با وجود این که راهکارهایی سهل و اما پرسود برای بخش سری و هم شهرداری ها برای تبدیل و رئیس نخاله های ساختمانی مثل روش فوق موجود است , همگی شهرهای جمهوری اسلامی ایران با معضل تخلیه غیررسمی و شبانه نخاله های ساختمانی مواجه است و همین موضوع سبب ساز شده تا تعداد موش ها هم رو به ارتقا نهاده و بهداشت اجتماعی در معرض تهدید قرار گیرد . 

یکی نقاط امن برای تخلیه نخاله های ساختمانی از طرف سازندگان , زمین های کشاورزی است و متاسفانه این مبادرت سبب ساز شده تا زمین های کشاورزی لبه شهرها , به مرور با افت کیفی روبرو شده و در غایت خاک حاصلخیز ناحیه با ورود آلاینده ها , به منبعی برای انتقال اشکال بیماری ها تبدیل شود . 

نخاله های ساختمانی به دلیل داشتن آهک , گچ و ما‌نده سیمان در وجود خویش ; در‌حالتی که در یک زمین کشاورزی یا این که خاک قابل به کار گیری رها شوند , به‌تدریج آن مکان را درسمت بی کیفیتی سوق خواهند اعطا کرد . نخاله های ساختمانی مکان تخلیه شده خویش را به مرور زمان , به کانون عده شدن بقیه آشغال ها هم تبدیل می نمایند . 

نخاله های ساختمانی علاوه بر این که موجب آلودگی بصری در طبیعت می‌شوند , قسمتی از منابع اول و داشته های ارگانیک ( کوهها و شن و ماسه کناره رودخانه ها ) را به نابودی می کشانند . رها شدن این دسته از پسماندها در کناره رودخانه ها و آبراه ها , سبب به آلودگی آنان هم می شود . 

میانگین ساخت نخاله های ساختمانی در شهرهای بزرگ روزمره 50 هزار بدن است که اما این میزان در طول رونق ساخت و ساز ارتقاء مییابد که تصور تخلیه غیراصولی نیمی از این آشغال ها در لبه شهرها و زمین های کشاوزی و اطراف باغ ها , عمق فاجعه زیست محیطی را معلوم می نماید و بر شک مردمان در باب رئیس این بحران از سمت مسئولان ذی‌ربط مخصوصا شهرداری ها میافزاید . 

با دقت به محدودیت منابع ارگانیک و محافظت سرمایه های ملی برای نسل های آتی و همینطور محافظت محیط زیست , مدیر دورریزهای ساختمانی اهمیت و ضرورت داراست چون با داشتن مدیر درست و برنامه کارآمد و کاهش حجم دورریزهای ساختمانی خیر صرفا از هدر رفتن منابع ارگانیک و سرمایه های ملی پرهیز می شود بلکه مخارج مازاد و جانبی هم کمتر شده و به حیث اقتصادی دارای فایده است . 

متأسفانه شیوه‌های سنتی و ساخت و کمبود الگوهای ساخت سبزساختمان‌ها سبب ساز شده‌است که اکثری از مصالح ساختمانی پایین تأثیر این شیوه‌های خطا در طول اجرا اتلاف شود و براساس برآورد‌ها حدود 30 درصد از نخاله‌های ساختمانی در طول اجرا ساخت می کنند و به حجم نخاله‌های ساختمانی افزوده میشود . 

در شرایطی که روش‌های اجرای ساختمان‌ سازی در میهن ما براساس تبعیت از قانون ها فرادستی ساخت‌ و ساز اجرایی می‌شد‌ , پسماندهای ساختمانی هم با شیوه‌های صحت دفن میشد . حالا کمبود قانون در شیوه‌ های دفن نخاله‌ های ساختمانی برهیچ کس پوشیده نیست . درچنین قوانینی به هیچ‌ وجه مقصد کامیون‌ ها و ماشین‌ های حمل کننده زباله‌ های ساختمانی معلوم نیست و این بی ‌ضابطگی منجر می ‌شود که‌این مسأله به یک چالش زیست ‌محیطی تبدیل شود . 

درحالی در مملکت ما ضابطه و سازکار مشخصی برای دفن و هم بازیافت نخاله‌های ساختمانی نیست که در اتحادیه اروپا 50 درصد از نخاله‌ های ساختمانی بازیافت و مورد سود ‌برداری قرار می ‌گیرد البته این رقم در میهن ما حدود یک درصد است . متأسفانه در الان سالیانه در حدود سه میلیارد دلار نخاله ساختمانی در سرزمین به دور ریخته می‌ شود که در‌صورتی‌که سازو عمل و رئیس بهینه‌ ای دراین مورد وجود داشته باشد این رقم هنگفت می ‌تواند به خواسته صحیح مورد بهره‌ وری قرار بگیرد .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.