اعتراض شرکتهای پیمانکار حمل نخاله ساختمانی به جریمه های چشمی شهرداری
عده ای از کامیونداران و شرکتهای پیمانکاری به « ارتقاء نرخ صادر شدن کارتهای رفت وآمد , دریافت جریمه تخلف فارغ از ثبت تعداد خدمت های حمل پسماند ساختمانی به طور حدسی و چشمی» اعتراض کردند . حمل نخاله ساختمانی شمال تهران به نقل از ایسنا , مدتی است آنچه شماری از کامیونداران و شرکتهای پیمانکاری گزینش «جریمههای چشمی و فارغ از مبنای رسمی و صرفا مبتنی بر حدس و گمان» برای کامیونهای حمل پسماندهای ساختمانی بوسیله ستاد پاکیزگی و تمیز کاری شهر تهران میخوانند , موجب اعتراض این صنف شدهاست ; در حالی که برابر توافقنامه در میان اتحادیه کامیونداران شهر تهران و مسئولان ستاد پاکیزگی و تمیزکاری شهر تهران به روشنی تاکید شده که «برای دریافت کارت رفت وآمد مسیر برای کامیونها ماهانه بایستی مبلغ 60 هزار ریال پرداخت شود . » ولی به گفته کامیونداران این مبلغ برای هر خدمت حمل پسماند ساختمانی اخذ میگردد و رانندگانی کهاین میلغ را پرداخت نکنند برای هر خدمت از دید اداره رئیس پسماند فاقد جواز تلقی شده و مبلغ 300 هزار ریال جریمه می شوند ; البته آنچه موجبات اعتراض بیشتر را آماده کرده این است که به گفته کامیونداران تعداد سرویسهای حمل پسماند هر کامیون به طور «چشمی و حدسی» محاسبه می گردد و هیچ ورقه و سندی بر طبق ثبت تخلف و علت جریمه و ریزه کاری آن ارایه نمیشود .
در همین رابطه عده ای از اعضای این صنف که از فرایند پیگیری زمینه از روش معاونت پسماندهای ساختمانی و عمرانی اداره مدیر پسماند شکایت دارا هستند , برای شنیده شدن خواستههایشان به وسیله مسئولین شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر تهران قضیه را با رسانهای کرده و خواهان رسیدگی بدین زمینه شدند .
جزئیات ماجرا از چه قرار است؟
در همین رابطه یکی روسای شرکتهای پیمانکار حمل پسماند ساختمانی در تماسی با ایسنا , در تشریح اعتراضات رانندگان و شرکتها میگوید : در سال 1389 توافقنامهای با انگیزه تولید یک صدایی راه و روش و تسهیل در انجام کارها حمل پسماندهای ساختمانی در میان ستاد پاکیزگی و شست و رفت شهر تهران به نمایندگی از اداره پسماند و اتحادیه کامیونداران شهر تهران انعقاد شد که درپی آن مسیرهای صادره تحت عنوان جواز رفت وآمد کامیون ها به کارت رفت و آمد مسیر تبدیل شد و قوانین آن هم دراین توافقنامه آورده شد و تمامی توافقات پیشین کان لم یکن تلقی شوید .
او می افزاید : دراین توافق بازه اعتبار کارت رفت وآمد مسیر برای کامیون های کوچک ( خاور ) به طور ماهیانه محاسبه و اخذ می شود و برای کامیون های بزرگ مبنی بر اعلام اتحادیه محاسبه و به طور یکساله صادر و با اعلام ستاد , صاحب و مالک بایستی ظرف زمان 15 روز به ستاد مراجعه کند و در صورت عدم مراجعه صاحب و مالک اتحادیه پاسخگو باشد . البته برای هزینه صادر شدن کارت رفت وآمد مسیر آمده است : «مبلغ صادر شدن هر کارت رفت و آمد مسیر برای خودروهای خاور ماهیانه 60 هزار ریال است و هزینه هر کارت برای خودروهای بزرگ ماهیانه 70 هزار ریال است همینطور جریمه همگی خودروهای فاقد کارت رفت وآمد مسیر و یا این که خودروهایی که اعتبار کارت مسیر آن ها از بازه مجاز ( 15 روز پس از پایان اعتبار ) قبل باشد در صورت بارگیری به ازای هر کامیون 300 هزار ریال تحت عنوان جریمه خواهد بود . »
او با اشاره به یکی دیگر از بندهای این توافقنامه می گوید : در مسیرهای هزینه ای در صورتیکه که پیمانکار ضمن دریافت مجوزهای واجب مبادرت به تخلیه محموله بارگیری شده از محل خاکبرداری به محل دیگری غیر از گود مجاز کند , می بایست بابت هر کامیون روزمره مبلغ 60 هزار ریال پرداخت شود . در همین درحال حاضر بعضا پیمانکاران گهگاه پسماندهایی نظیر خاک رس داراهستند که برای کارخانه های خشت موردنیاز است و مشتمل بر بند اعلام شده میشوند که چه بسا طومار ای برای معرفی کمپانی پیمانکار جهت انتقال به کارخانه خطاب به اداره رئیس پسماند ارسال می نمایند البته اداره پسماند برای هر خدمت حمل پسماند و خیر ماهانه مبلغ 60 هزار ریال را طلب می نماید کهاین بر خلاف توافق است .
او بهدنبال میگوید : به ازای هر خدمت کامیون کهاین مبلغ پرداخت نکند متساوی 300 هزار ریال جریمه برای کمپانی پیمانکار در لحاظ گرفته می شود که مورد اعتراض شرکتهای قرار گرفته و بدتر آنکه برای رسیدگی به اعتراض آنان برخی سوای ذکر استدلال مستند , ارقام جریمه کم و یا این که فراوان می شود . در صورت عدم پرداخت جریمه به وسیله کمپانی پیمانکار صادر شدن کارت های رفت وآمد مسیر که به وسیله دفتر ها سرویس ها الکترونیک شهر انجام می شود برای کمپانی متوقف می شود که مطلقا آن با دقت به تعهدات به کارفرمایان ضرر اکثری میبینند . در حالی که جریمه 300 هزار ریالی فقط برای خودروهایی بایستی در حیث گرفته شود که سوای هماهنگی ستاد پسماند ساختمانی را در مکانی به جز گودهای مجاز و در مکانی که موردنیاز صاحب و مالک آن باشد تخلیه می نمایند اما تخلیه این پسماند بر روی آسفالت معابر علاوه بر تطهیر دستکم مبلغ 10 میلیون ریال جریمه نقدی را به همراه خواهد داشت و این در حالیست که گهگاه اداره غیر از جریمه رقم خورده و پاک سازی معبر , از آنها برای عمل تحمیلی در پروژه های شهرداری و حمل خاک هم استعمال مینماید .
به نقل از ایسنا , اعتراض دیگر این کامیون داران ارتقاء 5 هزار ریالی پرداختی های 6 هزارتومانی جهت صادر شدن کارت رفت وآمد مسیر است که فارغ از تشکیل گرد هم آیی و توافقنامه تازه با اتحادیه و اطلاع آنان انجام یافته شدهاست , در حقیقت برای صادر شدن کارت رفت و آمد مسیر هر کامیون می بایست 6500 تومان پرداخت نماید . در بند 13 توافقنامه سال 1389 آمده است : تمامی مخارج نوشته شده درین توافقنامه به برگزاری گردهمایی ای در نصفه نخستین اسفند هر سال نرخ نو گزینش می شود و از اولیه سال آینده قابل انجام است و در صورت عدم توافق و تشکیل گردهمایی نرخ تورم بانکی حیث و اجرا میگردد .
با دقت به طرح این موضوعات , خبر نگار ایسنا برای پیگیری این مشکلات و روشن شدن ظریف بعد ها این قضیه را با مسئولین اداره مدیر پسماند حیطه و شهرداری تهران مطرح کرد و متاسفانه به رغم پیگیریهای صورت گرفته به زمان دوهفته برای درج جواب مسئولین ذیربط در جهت روشن شدن اذهان همگانی پاسخی اخذ نکرد البته با این حال ایسنا فراهم تکثیر جواب مسئولین ذیربط است .