خدمات سرویس

دریافت خدمات و سرویس

خدمات سرویس

دریافت خدمات و سرویس

نقشه سیمکشی کولر آبی

در صورتیکه از خواننده‌گان کتاب یادگرفتن جامع برق ساختمان باشید , حتماً به خاطر دارید که در مبحث سیمکشی گفتیم که برای کولرهای آبی‌رنگ از باکس فیوز تا کلید کولر از ۳ حرفه سیم شماره ۲٫۵ استعمال نمایید . از این سه فن سیم یکی برای فاز است , یکی برای نول و یکی برای ارت به کار گیری میشود . و از کلید کولر تا باکس تقسیم باطن کولر یک کابل ۱٫۵* ۵ مفتولی نصب فرمائید . از این ۵ حرفه سیم یکی برای نول , یکی برای تند , یکی برای نماید , یکی برای پمپ و یکی برای ارت است . 

پس در کل در درون کلید کولر “ ۲ لوله برق ” موجود هست , که از درون یکی‌از این لوله ها ۵ فن سیم آمده ( و در صورتی‌که ساختمان ارت نداشته باشد کلاً ۴ حرفه سیم آمده است ) و از درون یکی لوله ها نیز ۳ حرفه سیم ( و در‌صورتی‌که ساختمان ارت نداشته باشد ۲ فن سیم دارااست ) . با این توضیح مدار سیمکشی و اتصال کولر آبی رنگ را رسم میکنیم . در شرایطی‌که تصویر کوچک است روی آن کلیک نمایید تا زوم شود . نصاب کولر آبی تهران

صرفا نکته ای که در تصویر بالا موجود است سیم رنگ زرد رنگی است که به بدنه کولر وصل شده‌است . طبق استاندارد های برق ساختمان رنگ این سیم که برای ارت به کار گیری میشود بایستی ترکیبی از زردرنگ و سبز باشد - یعنی کاملاً زرد رنگ با یک خط سبز رنگ در میانه آن - . در حالتی‌که در باطن باکس تقسیم کولر , ترمینالی برای ارت تعبیه نشده است , شما باید بدون واسطه این سیم را به بدنه کولر وصل نمائید . این سیم جهت پرهیز از برقگرفتگی افراد به فعالیت می‌رود و نقشی در کارایی خودِ کولر ندارد . 

در کل چنانچه سیستم برقکشی خانه شما ارت ندارد . سیم های زرد را در مدار بالا در حیث نگیرید . 

نقشه کلید کولر : 

کلید کولر آبی‌رنگ در واقع از سه کلید تشکیل‌شده شده‌است : 

یک کلید یک پل برای واتر پمپ 

یک کلید یک پل برای موتور 

و یک کلید تبدیل برای به دور تند و نماید 

کلیدهای “ کولر آبی‌رنگ ” گونه های مختلفی دارا هستند که به بررسی آنان میپردازیم : 

۱ - مدل اولیه , دسته سوکتی ( کهن ) : 

طرز نصب کلید کولر سوکتی 

همانگونه که مشاهده میکنید به جز سوکت شماره ۳ که حذف شده‌است , در پشت این کلیدها ۸ سوکت موجود هست . اما تمام این سوکت ها مورد به کارگیری قرار 

نمی گیرند و صرفا سوکت های شماره ۱ , ۲ , ۷ و ۹ به سیم های برق وصل می گردند . که می بایست سیم های برق را از روش سرسیم هایی که در تصویر تحت میبینید به‌این سوکت ها متصل نمایید . 

سرسیم 

سیم نول از پشت کلید در جهت باکس تقسیم درون کولر می‌رود و وارد هیچ کدام از سوکت های کلید کولر نمی‌شود . 

فاز محل ورود به سوکت شماره ۱ 

تند به سوکت شماره ۷ 

نماید به سوکت شماره ۹ 

و پمپ به سوکت شماره ۲ 

وصل خواهد شد . 

۲ - دسته دوم , کلید کولر توکار ۳ پل : 

در نصیب پشت این کلیدها صرفا چهارتا پیچ موجود هست . به اسم های تند , نماید , پمپ , فاز . پس دقیقاً روی هر پیچ درج شده شده‌است که وظیفه آن چه می‌باشد . یا این که ممکن است از حروف انگلیسی مصرف شده باشد به طور : P برای پمپ , L برای فاز , F برای تند و S برای نماید . مزیت این جور از کلیدها این است که نیاز به سرسیم ندارند و همانند کلید های برق معمولی با پیچ متصل میگردند . در تصویر ذیل نصیب پشت این جور کلید کولر را مشاهده میکنید . 

۲ - مدل سوم , کلید کولر ۴ پل : 

دسته دیگری از کلید کولر که اخیرا وارد بازار شده‌است , کلید کولر ۴ پل است . تلاش این کلید نیز مشابه بقیه کلیدهاست , با این تفاوت که در حین خاموش بودن , اتصال سیم نول را نیز از کولر انقطاع می نماید تا هرگونه احتمال برقگرفتگی زدوده شود . چون گهگاه ممکن است که در محل کنتور یا این که در باطن باکس فیوز , جای سیم فاز با نول جابجا شود و در صورتیکه کلید کولر از مدل ۳ پل باشد , در طول خاموش بودن کولر , فرد با تصور این‌که برق کولر کاملاً انقطاع شده‌است , کولر را ویرایش نماید و مبتلا برقگرفتگی شود . کلید کولرهای کشور‌ایران الکتریک , افضل الکتریک , دلند و … جدیدا از این دسته روانه بازار کرده اند . تصویر یک کلید کولر ۴ پل را مشاهده می‌کنید . 

 در پشت این کلید ۶ پیچ جهت اتصال سیم های برق موجود است . 

که سیم تند به ترمینال SP 

سیم نماید به ترمینال SL 

سیم پمپ به ترمینال P 

سیم فاز محل ورود به ترمینال L 

سیم نول محل ورود به ترمینال N ذیل 

سیم نول خروجی به ترمینال N بالا وصل می شود . 

۳ - جور چهارم , کلید کولر تمام قطب : 

کلیدهای کولر جدیدتر , که به کلید کولر تمام قطب معروفند , به‌این صورت کار می نمایند که نیز اتصال فاز و نیز اتصال نول را با کولر انقطاع و وصل می نمایند . انگیزه از این عمل بالا بردن ایمنی و دوری از برق گرفتگی های احتمالی در کولر آبی رنگ است . 

تعدادی نکته در نصب کولر آبی‌رنگ : 

اعتنا : جهت کسب اطلاعات کامل تر در خصوص لوله گذاری و سیمکشی کولر آبی رنگ به کتاب فراگیری جامع برق ساختمان مراجعه‌کنید . 

دقت : در حالتی‌که داده ها برقی ندارید به سیم کشی کولر آبی‌رنگ دست نزنید . متاسفانه در یک‌سری سال اخیر آمارها نشان می‌دهد که تعداد مرگ و میر های ناشی از برق گرفتگی در میهن ما دربین ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر بوده که‌این یک رقم بسیار و قابل اندیشه است . آمارها نشان میدهد که علل اکثر رویدادها برق گرفتگی برای خانم ها از طریق برق گرفتگی در نقاط مرطوب نظیر گرمابه و آشپزخانه و برای آقایان در هنگام سرویس کولر آبی‌رنگ صورت داده است . 

نکته : کابلی که برای کولر آبی رنگ به کارگیری می‌کنید , بایستی مفتولی و چهار حرفه به نمره ۱/۵ باشد . و در حالتی که در ساختمان سیستم ارت اجرا شده‌است بایستی یک فن سیم مازاد برای ارت در حیث بگیرید . 


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.