خدمات سرویس

دریافت خدمات و سرویس

خدمات سرویس

دریافت خدمات و سرویس

اجزا و قطعات کولر گازی ماشین و روش کارکرد آن

کولر گازی اتومبیل و اتومبیل 
اجزا کولرگازی ماشین 
درین فراگیری به آشنایی قطعات و اجزا کولرگازی اتومبیل می پردازیم که ضروری است هر راننده‌ای شناخت مختصری با آن داشته باشد تا در مواقع اضطراری بتواند آن را از قطعات دیگر متمایز نماید همینطور بایستی اعتنا داشت که عدم کارکرد یا این که خطا فعالیت کردن هریک از این قطعات منجر پیدایش نقص‌ در سیستم شده و فعالیت سیستم را با خلل مواجه می کند کولرگازی ماشین 
۱–فن الکتریکی 
وقتی‌که حرفه الکتریکی مورداستفاده قرار می گیرد , می‌توان آن را روی کندانسور و یا این که روی رادیاتور نصب کرد . در صورتیکه حرفه کندانسور جلوتر از رادیاتور خودرو نصب شده باشد , در‌این حالت رشته به‌گونه‌ای نصب می شود که هوا را از خارج مکیده و روی تراز کندانسور می‌‌دمد ( حالت رانشی ) . در حالتی‌که که حرفه کندانسور در پشت کندانسور و مقابل موتور نصب شود , هوا را از روی تراز کندانسور مکیده و در سمت موتور می‌دمد . تعمیرات کولر گازی تهران
وضعیت به کارگیری از حرفه الکتریکی نسبت به وضعیت به‌کارگیری آنان متعدد است , در شرایطی که که یک سوئیچ فشار سه وضعیتی در سیستم وجود داشته باشد رشته الکتریکی با ارتقاء و یا این که کاهش فشار انقطاع و وصل خواهد شد . در غیر این صورت حرفه به‌صورت دایم فعالیت و همراه با شروع سیستم تهویه مطبوع وارد مدار میشود . 
در بعضا حالات رشته کندانسور بوسیله یک سوئیچ حرارتی ( thermistor ) در دست گرفتن می گردد . بدین‌صورت که با حرفه موتور به طور همزمان روشن و خاموش می شود و درواقع تابعی از وضعیت حرارتی موتور است 
fan۲ - اواپراتور 
یکی دیگر از قطعات دارای اهمیت سیستم کولر خودرو اواپراتور است . 
اواپراتور مجموعه‌ای از قطعات است که وظیفه تولید برودت و کاهش گرمای هوای کابین ماشین را بر عهده داراست . یکی دیگر از وظیفه‌های اساسی این قطعه , جذب رطوبت از هوای باطن کابین هست . 
جریان پرسرعت هوای تولید شده به وسیله رشته الکتریکی با عبور از تراز کویل اواپراتور , برودت ساخت شده بوسیله کویل را از روش کانال‌ها و دریچه‌های سوق دهی هوا به باطن کابین ماشین انتقال می دهد . فعالیت تولید برودت بوسیله کویل اواپراتور سبب ساز تقطیر رطوبت هوای درون کابین گشته و قطرات آب ساخت شده از روش لوله مخصوصی به بیرون از کابین خودرو منتقل می گردد . 
سیستم کولر ماشین دارنده دو سوئیچ کنترلی است که یکی‌از آنان وقتی که فشار گاز کم یا این که فراوان باشد , کمپرسور را از مدار بیرون نموده و دیگری از ساخت یخ در درون محیط اواپراتور خودداری می نماید . عدم کارکرد مطلوب هر کدام از این دو سوئیچ قادر است منجر از عمل افتادن کل سیستم گردد 
۳–کمپرسور 
کمپرسور دستگاه جنبش دهنده گاز مبرد در کولر خودرو می باشد . کمپرسور با گرداندن گاز در اجزاء سیستم درواقع مشابه به قلب تیم فعالیت می نماید . همینطور کمپرسور فشار و درنتیجه دمای گاز کم‌فشار خارج‌شده از اواپراتور را هم ارتقاء می دهد . 
کمپرسور گاز مبرد را از اواپراتور به درون کندانسور و آن گاه به کپسول کم آب کننده و مجدداً به باطن اواپراتور سوق میدهد . 
کمپرسورهایی که در سیستمهای کولر خودرو به عمل برده میگردند , می‌بایست دارنده خواصی از قبیل وزن و حجم متناسب باقدرت موتور باشند تا هنگام نصب به‌راحتی در محل موردنظر قابل جایگذاری بوده و توشه مازاد بر موتور ماشین زور ننمایند . 
۴–کندانسور ( رادیاتور کولر ) 
کندانسور یک کدام از اجزائی است که وظیفه تبادل حرارت را بر عهده دارااست . 
کندانسور گرمای جذب شده بوسیله اواپراتور از گاز مبرد باطن سیستم را به هوای محیط بیرون از کابین خودرو انتقال میدهد 
۵–رسیوردرایر 
رسیوردرایر به‌عنوان منشاء ذخیره گاز مبرد و جاذب رطوبت گاز فعالیت می نماید . معمولاً این قطعه دارنده یک پرشرکنترل ( مانوستات ) ایمنی هست تا در مواردی که فشار گاز از حد تعریف شده کمتر یا این که بیشتر شود , به‌طور خودکار جریان برق کمپرسور را انقطاع ‌نماید . 
همینطور بر روی این قطعه , شیشه‌ای جهت رؤیت گاز موجود است . شیشه رؤیت به ما این قابلیت و امکان را می دهد تا بتوانیم گردش و میزان گاز جان دار در سیستم را در اختیار گرفتن نماییم . 
۶–شیر انبساط 
شیر انبساط گزینش کننده میزان درست گاز وارد شونده از کندانسور به باطن اواپراتور از روش یک غربال است . همینطور این قطعه فشار مبرد را به‌طور ناگهانی کاهش می دهد . وقتی ‌که کمپرسور آغاز به فعالیت می‌کند , شیر انبساط بازشده و مبرد مایع با عبور از صافی مرتبط با محل ورود مایع پرفشار به گاز لبریز فشار تبدیل می شود . 
۷ - سیم کشی 
وظیفه انتقال فرمانهای اجزای مربوط به گروه کولر اتومبیل و هم برق رسانی به‌این اجزا بر عهده درخت سیم کولر است قابل ذکر است در اتومبیل های تازه معمولاً تمام فرمان‌ها بوسیله ECU و به‌وسیله درخت سیم حساس اتومبیل انتقال داده می گردند . 
۸–کلید در اختیار گرفتن فشار ( مانوستات ) 
کلید در اختیار گرفتن فشار که معمولاً آن را مانوستات ( MANOSTAT ) می‌نامند , دارنده دو وظیفه حیاتی میباشد . نخستین حفظ از اجزاء سیستم در قبال خرابی‌های ناشی از تغییرات فشار و دوم در اختیار گرفتن تغییرات فشار کندانسور . این سوییچ به سه مدل دارای اهمیت تقسیم میشود : 
الف ـ کلید در اختیار گرفتن فشار ذیل 
ب ـ کلید در دست گرفتن فشار بالا 
پ ـ کلید در دست گرفتن فشار سه سطح 

الف – این کلید معمولاً روی رسیورـ درایر و در نصیب بالایی آن که اتصالات محل ورود و خروجی قرار دارا هستند نصب شده و مجهز به دو ترمینال است که از یک طرف به کلاچ برقی و از سمت دیگر به ترموستات وصل می‌گردد . 
طریق کارکرد کلید فشار زیر فراوان بی آلایش است . در درون این کلید یک سیلندر یا این که یک دیافراگم جای‌دارد که در صورت احساس کردن فشاری کمتر از اندازه تنظیم‌شده , مدار الکتریکی را انقطاع مینماید . بایستی اعتنا داشت که در صورت کاهش فشار براثر وجود نشت در سیستم , کمپرسور بوسیله این در اختیار گرفتن از مدار بیرون میشود تا از پیدایش آسیب‌های احتمالی دوری به فعالیت آید . 
کلید فشاری که بدین صورت کار می کند , عموماً از مدل معمولاً بسته ( normally closed ) میباشد 
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.