خدمات سرویس

دریافت خدمات و سرویس

خدمات سرویس

دریافت خدمات و سرویس

شهری در محاصره نخاله‌های ساختمانی/عزمی برای بهبود نیست

یزد ـ مهریز شهری ترانزیتی در قلب بیابان و هر روز صاحبخانه تعداد متعددی مسافر رهگذر است البته آنچه در زمین ها اطراف این شهر دیده رهگذران را آزار میدهد , انبوهی از نخاله‌های ساختمانی و صنعتی است . حمل نخاله در جنوب تهران
خبرگزاری مهر ـ تیم استان‌ها ـ نیره شفیعی پور : ایجاد آشغال در دهه‌های اخیر به یکی‌از دغدغه‌های زیست‌محیطی تبدیل شده و مسئولان و تشکل‌های محیط زیستی با به کارگیری از روش‌های گوناگون نگرانی خویش را از این قضیه مطرح کرده‌اند . 
گاه نشر آمار درخصوص میزان زباله‌های ایجاد شده در بخش ها متفاوت میهن و گاه تکثیر چهره ای در فضای مجازی , تلنگری برای مردمان بوده ولی این هشدارها نتایج استوار و مؤثر نداشته و فیض آن ایجاد روزمره هزاران بدن آشغال است . 
نخاله‌های ساختمانی و صنعتی هم این ایام به یکی‌از دغدغه‌های با اهمیت مردمان تبدیل شده چون در بعضا بخش ها اعم از شهرستان مهریز , شهر به ندرت به محاصره نخاله‌های ساختمانی و صنعتی درآمده است . 
نخاله‌های ساختمانی و صنعتی خطری دور از شوخی برای بهداشت و محیط زیست 
مدیر محیط زیست مهریز دراین باره در مصاحبه با خبر نگار مهر , بالا بودن ساخت نخاله‌های ساختمانی و صنعتی در تراز شهرستان و نادرستی مدیریت مطلوب را خطری دورازشوخی برای تندرست , بهداشت و محیط زیست این ناحیه دانست . 
محمدرضا خدارحمی گفت : در صورت عدم به کار گیری رئیس مطلوب برای نخاله‌ها , دیری نخواهد گذشت که زباله‌ها و نخاله‌ها محیط زیست ما‌را تسخیر خواهند کرد و انبوه نخاله‌های ساختمانی و صنعتی رها شده در طبیعت خوشگل و دیده اندازهای روستاها , آغاز این چالش است , معضلی که زیباترین چشم‌اندازهای روستایی را به زشت‌ترین منظره‌ها تبدیل نموده است . 
او افزود : نخاله‌ها و زباله‌هایی که به محل گود آشغال آورده می گردند , می بایست درگودال‌های معین شده با لایه‌هایی از خاک متراکم شود و آن‌گاه با کاشت نهال‌های مستقر سازگار با ناحیه , علاوه بر به کارگیری از کود ایجاد شده , خاک را هم استحکام بخشد ولی تا به امروز این عملیات در هنگام دفن زباله‌ها و نخاله‌های شهرستان صورت نگرفته است . 

ضرورت تعامل بخشداری , شهرداری و محیط زیست برای سوق دهی وضع و اوضاع 
مدیر محیط زیست مهریز تیتر کرد : متولیان فرمان تا به امروز درتوان توان شهرستان در امر هدایت نخاله‌ها مبادرت کرده‌اند و می بایست از این پس با تعامل و همیاری بخشداری , محیط زیست , شهرداری و منابع ارگانیک برای مراقبت محیط زیست و خودداری ازتخریب بیشتر اقداماتی را صورت دهیم . 
خدارحمی ادامه بخشید : طی چند گرد‌همایی متولی رئیس و سوق دهی زباله‌ها و نخاله‌های شهر مهریز مشخص و معلوم شده و امید‌واریم با دقت به خطر بالای شیوه دفن فعلی این پسماندها و نخاله‌ها , برای چاره‌اندیشی پرسرعت و رئیس مورد مبادرت شود . 
یکی مساله دارای اهمیت دراین مورد , زمین ها است که زباله‌ها در آن ظاهرا دفن می‌گردد و از آن جا که دستگاه‌های مختلفی در‌این فرمان شریک میباشند , در واقع مورد دفن اصولی آشغال , یک فعالیت با یکسری متولی است . 
محیط زیست , منابع ارگانیک , شهرداری , بخشداری و . . . . از دستگاه‌هایی می باشند که می بایست هرچه سریع‌تر برای این دستور مبادرت عاجلی انجام دهند ولی اکثر وقت ها دستگاه‌ها , سخنرانی‌های خیر و خوبی دارا‌هستند و در فعالیت از آن‌جا که ناهماهنگ میباشند , مبادرت قابل توجهی انجام نمی شود . 
همگی بر این باورند که سوق‌دهی تخلیه نخاله‌های ساختمانی و صنعتی در مهریز حتمی است ولی به‌این ضرورت بایستی به وسیله کدام نهاد لباس کار پوشانده شود , چندان مشخص و معلوم نیست . 

جای خالی شرکت کردن مردمان در پرهیز از تخلیه نخاله‌های ساختمانی 
مدیر سازمان منابع ارگانیک و آبخیزداری مهریز دراین مورد به خبر نگار مهر اظهار‌کرد : لازمه دوری از تخلیه نخاله در لبه شهر و زمین ها ملی , مشارکت‌پذیری مردمی‌ , دستگاه‌های دارای ارتباط و صاحبان صنعت های است . 
سیدعلی باقری با اشاره به این که رئیس پسماند و هدایت نخاله‌های صنعتی و ساختمانی اعم از مواقعی است که به صورت بدون واسطه با تندرست و بهداشت آحاد جامعه دارای ربط است , اذعان کرد : متاسفانه این قضیه در مرحله مهریز به دلیل بی‌توجهی به منابع ارگانیک و محیط زیست مشکل‌ساز شده‌است . 
او با اشاره اهمیت خودداری از تخلیه نخاله‌های صنعتی و ساختمانی در زمین ها ملی اطراف شهر مهریز و حفاظت از عرصه‌های ملی , شرکت کردن تمامی ارگان‌های دارای ربط و صاحبان صنعت های را حتمی دانست و خواهان تعامل و ملازمت و همراهی مدیران شهرک‌های صنعتی و کارخانجات راجع به حفاظت از منابع ارگانیک و تخلیه نخاله در مکان‌های پیشنهادی شد . 
باقری اظهار داشت : با گشت‌زنی نیروهای یگان حفاظت از زمین ها ملی از ادامه کار خودروهایی که قصد تخلیه غیرمجاز نخاله‌های ساختمانی در زمین ها ملی را دارا‌هستند , دوری به فعالیت می آید البته با اعتنا به این‌که تخلیه نخاله در جزو زمین ها ملی کناره شهر به طور دور از هم انجام یافته و این قضیه علاوه بر تولید چشم‌انداز فراوان زشت , تحت عنوان یک زخم زیست محیطی و منابع ارگانیک هم به حساب آورده می شود و درایت به این که تخلیه نخاله‌ها در هر بخش از زمین ها ملی لبه شهر از دربین بردن سرمایه آیندگان در گسترش شهری است و هزینه پاک‌سازی را هم در‌پی دارااست , ضرورت دقت بدین زمینه را مضاعف مینماید . 

خلاف کاران به مراجع قضایی معرفی میگردند 
او با اشاره به این‌که با خلافکاران این دستور به صورت قاطع برخورد می شود , اظهار‌کرد : در صورت پیدایش تخلف و رهاسازی نخاله در زمین ها ملی , ضمن معرفی خلافکاران به مراجع قضایی و الزام به جبران ضرروزیان وارده , وسیله نقلیه خلافکار هم توقیف خواهد شد . 
مدیر سازمان منابع ارگانیک مهریز از عموم شهروندان هم خواست : در صورت مشاهده هرگونه تخلیه نخاله از طرف رانندگان خلافکار در زمین ها ملی , ضمن یاداوری , شماره ماشین خلافکار را به همراه مستندات به یگان حفاظت سازمان منابع ارگانیک و آبخیزداری مهریز اعلام کرده تا با آن ها برخورد رسمی صورت گیرد . 
فرایند تخلیه و رهاسازی زباله‌ها , نگرانی فعالان محیط زیست را هم پیرو داشته به طوری که‌این مسئله را بوسیله تشکل‌های خویش رسانه‌ای کرده‌اند البته معتقدند مسئولان چه بسا به نقدها و هشدارهای آن ها , کوچکترین پاسخی نداده‌اند . 

غلامرضا غلامی , فعال محیط زیستی مهریز در مذاکره با خبر نگار مهر با اشاره به رهاسازی بی‌حساب و کتاب نخاله‌های ساختمانی و صنعتی در عرصه‌های منابع ارگانیک شهر مهریز بیان کرد : هنگامی سازمان منابع ارگانیک , بهداشت محیط , محیط زیست مهریز و . . . در کمای مطلق به راز می برند , نتیجه‌ای جز این یورش همه‌جانبه و ناجوانمردانه به طبیعت و محیط معاش مردمان مهریز نباید توقع داشت . 


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.