خدمات سرویس

دریافت خدمات و سرویس

خدمات سرویس

دریافت خدمات و سرویس

اثر دما بر کولر آبی و عملکرد آن

یکی‌از مسائلی که می‌تواند طی فصول گرم مضاعف آزار دهنده باشد , هوای گرم و کم آب است . گرمای شدید در اکثری از کشورها و بخش ها قادر است تلفات جانی هم پیرو داشته باشد . ولی آنچه که حیاتی است , انسان روز جاری با دانش و بضاعت و توان هایی که داراست قادر است راه‌حل هر مشکلی را یافته و از آن رهایی یابد . 

از قبلی های به دور تا به امروز معاش انسان در کنار آب و با فایده گیری از آن بوده است . همواره مناطقی که دارنده آب بوده اند شایسته ترین تعیین برای معاش آدم ها بوده اند . برهمین پایه هم اولی فرهنگ و تمدن های بشری در کنار آب ها انجام یافته است . ولی در مناطقی که آب به مقدار کافی مو جود نیست , موقعیت هوایی فراوان کم آب و دربردارنده دست کم رطوبت نسبی است و مرتبه حرارت میزان بالایی است چه بایستی کرد؟!  سرویسکار کولر آبی مشهد

کولرهای تبخیری یا این که آبی‌رنگ شایسته ترین وسیله های سرمایشی برای چنین مناطقی می باشند . برای بررسی اثر دما بر کولر آبی‌رنگ ضروری است روش همت این کولرها و همینطور پارامترهای فیزیکی مؤثر در مکانیسم آن‌ها را مورد بررسی در اختیار بگذاریم . روش فعالیت کولرهای آبی رنگ با به کارگیری از گرمای نهان ( Latent Heat ) است . آنتالپی تبخیر ( Evaporation Enthalpy ) آب میزان قابل مراعات ای است . بدین ترتیب در تماس با هوای گرم میتواند بخش متعددی از انرژی حرارتی هوا را جذب کرده و بخار شود . 

این مکانیسم معمولی و در عین حالا کارآمد می‌تواند در ۹۹ درصد مورد ها دمای هوای محیط را به حالت دمایی آسایش برساند . این حالت دمایی آسایش بصورت میانگین فی مابین سکو حرارت ۲۴ الی ۲۶ جایگاه سانتی گراد معلوم شده‌است . 

در واقع یک کولر آبی‌رنگ استاندارد در شرایط مناسب تنها ۲۸ ساعت در سال که دمای هوا فوق گرم است نمی تواند سعی قابل قبولی ارائه دهد . نکته قابل مراعات در دعوا بررسی اثر دما بر کولر آبی‌رنگ بررسی دو مقوله منقطع هست , که‌این دو مقوله عبارتند از : 

۱ ) بررسی اثر دمای هوا بر کولر آبی‌رنگ 

۲ ) بررسی اثر دمای آب خنک کننده بر کولر آبی رنگ 

بررسی اثر دمای هوا بر کولر آبی‌رنگ 

همانگونه که در مقاله‌ها قبلی هم بصورت مشروح توضیح داده شده‌است . کولرهای آبی رنگ مطلوب اقلیم های جغرافیایی گرم و کم آب می‌باشند . البته گرما تا چه اندازه؟! 

برای این‌که کولر آبی‌رنگ بتواند جایگاه حرارت محیط را به وضعیت رفاه برساند , محدودیت های دمایی ویژه ای وجود دارا‌هستند که بایستی مورد دقت قرار گیرند : 

در شرایطی‌که دمای هوا بالای ۴۰ جایگاه سانتی گراد است , استعمال از کولرهای آبی رنگ معمولی نمی تواند سکو حرارت آسایش و رفاه را برای یوزرها تأمین کند . 

در چنین حالت دمایی ای کولرهای آبی رنگ قادرند فقط بصورت نسبی دمای هوا را کاهش دهند . اما درصورت استعمال از یک سری کولر می شود به دمای رفاه دست یافت البته مخارج مرتبط با تعداد بیشتری کولر آبی رنگ می‌تواند شایان توجه باشد . 

در حالت هوایی با حداکثر رتبه حرارت ۴۰ جایگاه در صورتیکه میزان رطوبت نسبی جانور در هوا قلیل باشد , کولر آبی رنگ می‌تواند دمای آسایش را تأمین کند . 

به کار گیری از کولرهای گازی برای چنین حالت آب و هوایی نمی تواند آیتم قابل قبولی باشد , چراکه حتمی است تعداد بیشتری از کولرهای گازی نصب شوند تا سود ای شبیه با کولر آبی رنگ ارائه دهند . 

نکته مهم درباره ی موقعیت دمایی بالای ۴۰ جایگاه , قابلیت و امکان به کارگیری از کولرهای آبی رنگ سلولزی است . 

درین نسل از کولرهای تبخیری به جای پوشال از پدهای سلولزی تحت عنوان واسط تبخیری مصرف شده شده‌است . میزان منفعت وری این سیستم ها زیاد بالاست و قادر است ضمن صرف انرژی کمتر , کاهش دمای بیشتر و بهتری را در اختیار یوزرها قرار دهد . 

بازده تبخیر در کولرهای آبی‌رنگ مورد زیاد مهمی است که بصورت غیر وابسته و تخصصی در مقاله‌ها قبل بررسی شده‌است . میزان بازده و بازدهی فراتر از ۷۵ درصد برای گونه های سیستم های سرمایشی راندمانی قابل پذیرش می‌باشد . نیز چنین براساس استانداردها کولری که بتواند رضایت ۸۰ درصد از یوزرها را به خویش جلب کند کولری مناسب به اکانت می‌آید . کولرهای آبی‌رنگ سلولزی دارنده بازده همت بالای ۸۰ درصد در حالت دمایی متعارف و رطوبت نسبی قلیل هستند . 

تغییرات دمایی در زمان شبانه روز هم قادر است روی تلاش کولرهای آبی‌رنگ موءثر باشد . 

اکثر اوقات یوزرها کولرهای آبی رنگ به دلیل تغییرات دمایی بصورت مداوم سیستم های سرمایشی تبخیری خویش را روشن و خاموش می‌نمایند . لذا استعمال از سیستم های هوشمند در دست گرفتن دما و ترموستات های اسمارت میتواند زیاد کارآمد باشد . 

بررسی اثر دمای آب خنک کننده روی کولر آبی‌رنگ 

دمای آب خنک کننده محل ورود به پدها و پوشال ها هم میتواند روی ریت انتقال حرارت , میزان تبخیر , سرمایش سیستم , راندمان کولر و صرفه جویی در مصرف آب و انرژی مؤثر باشد . برخلاف تصور عموم , کاهش دمای آب محل ورود به سیستم نمی تواند لزوما منجر ارتقای بازده سیستم و ارتقا میزان سرمایش به وسیله کولر شود . 

میزان سرمایش رابطه مستقیمی با میزان تبخیر آب داراست . همان طور که گفتیم آب به ازای تبخیر واحد جرم آن میزان متعددی گرما اخذ می نماید . در صورتی مکانیسم انتقال حرارت در کولرهای آبی رنگ و معادلات آنان‌را با استعمال از نمودارهای سایکرومتریک بنویسیم خوا هیم روئت کرد که کاهش رتبه حرارت آب خنک کننده پایین موقعیت خاصی قادر است در میزان ریت انتقال حرارت موثر باشد . 

اکثری از مردمان برای ارتقا همت سیستم و خنک سازی بیشتر از تکه های یخ برای کاهش دمای آب خنک کننده به کارگیری می کنند . 

سود گیری 

درباره ی بررسی اثر دما بر کولر آبی‌رنگ واجب است ابتدا وضعیت آب و هوایی و اقلیم جغرافیایی مورد دقت قرار گیرد . به این مراد در صورتی در مناطقی با رتبه حرارت زیاد بالا ( فراتر از ۵۰ - ۴۰ رتبه سانتی گراد ) و یا این که رطوبت نسبی بالا مشغول گذران زندگی هستید , کولرهای آبی‌رنگ نمی توانند تعیین چندان قابل قبولی برای شما باشند . البته برای بخش ها کم آب و دارنده دمای کمتر از ۴۰ جایگاه سانتی گراد این نسل از کولرها شایسته ترین آیتم می‌باشند . نکته دیگر دمای آب خنک کننده این سیستم هاست . 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.