خدمات سرویس

دریافت خدمات و سرویس

خدمات سرویس

دریافت خدمات و سرویس

تشخیص ترکیدگی لوله ( نشتی ) با دستگاه نشت یابی لوله های آب و فاضلاب

تشخیص پارگی و نشتی لوله‌های زیرزمینی کاری طاقت فرسا است , زیرا آب خروجی از این نشتی‌ها غالباً در حدی نیست که به مرحله رسد و روی زمین چشم شود . دانایی داشتن از نشانه‌های نشت زیرزمینی برای هر صاحب‌خانه‌ای اصلی است . از آنجایی که نشتی لوله‌های زیرزمینی خاک ملک را سست می کند و سبب ساز ساخت مشکلات مختلف در‌پی ساختمان می‌گردد , درصورتی که نشانه‌های پارگی لوله را بشناسید , می توانید از تولید آسیب‌های دور از شوخی و پرداخت هزینه‌های گزاف دوری فرمائید . 

نشانه‌های ترکیدگی لوله 

مبلغ سرسام‌آور قبض آب 

در حالتی که مبلغ قبض آب دوچندان بیشتر از یکسری ماه قبل باشد و با صرفه‌جویی در مصرف آب هم کاهش نیابد , به احتمال فراوان جایی از لوله‌ای آب داراست هدر می رود . 

کنتور آب 

اعداد کنتور نگرانی درباره ترکیدگی لوله را تایید می‌کند . 

کپک یا این که قارچ روی دیوارهایی به غیر از دیوار خزینه 

ازآنجایی که کپک و قارچ در محیط‌های بدون نور و مرطوب پرورش میکند , نشتی لوله‌های باطن دیوار بستر قابل قبولی را برای رویش کپک و قارچ تولید می کند . به این ترتیب در‌صورتی‌که روی دیوارهایی به غیر از دیوار گرمابه این علامت ها را مشاهده کردید , احتمالاً لوله ترکیده است . 

لک شدن , باد کردن یا این که فروریختن دیوارها , سقف و کف 

باد کردن , فروریختن , تاب ‌برداشتن یا این که لک شدن سقف , کف و دیوارهای منزل نماد نشتی لوله‌های اطراف حیطه فساد است . اما رطوبت فراوان محیط هم می تواند علت این مشکلات باشد . ولی در‌حالتی که علاوه بر این خرابی‌ها , قبض آب هم بسیار شود و علامتها پیش‌گفته هم مشاهده شود , بایستی خویش را فراهم تعمیر نشتی لوله نمایید . 

بوی نم و رطوبت 

توده شدن آب راکد و کهنه بوی رطوبت ناخوشایندی را ایجاد می نماید . به این ترتیب در صورتیکه توالت را منزه کرده‌اید , البته هنوز بوی رطوبت از میان نرفته است , حتماً جایی پارگی لوله است که آب از آن بیرون میگردد و در جایی از منزل عده میگردد . 

روش‌های تشخیص ترکیدگی لوله 

روش اندازه‌گیری حداقل جریان در شب 

پیشین از هر کاری شیرهای دروازه‌ای مجتمع را ببندید , اما با این کار آب تمام مجتمع جدا می‌گردد . بعد از آن آب از روش امکانات اندازه‌گیری , جریان دست‌کم به جریان‌سنج پیامبر و اندازه‌گیری میگردد . اندازه‌گیری یک جریان حداقلی هنگام انقطاع بودن آب , نماد نشتی است . برای اندازه‌گیری ظریف با جریان‌سنج قابل حمل بایستی تست روی مفصل صورت بپذیرد . 

روش آکوستیک 

رمز فلزی میله آکوستیک به کنتور آب , شیر دروازه‌ای یا این که شیر آتش‌نشانی فشار داده میشود . بعد کارشناس گوشش را روی دیافراگم ارتعاشی درنظرگرفته شده در رمز دیگر میله میگذارد و به صدای انتقال یافته نشتی گوش می دهد . ولی میله آکوستیک تنها معلوم می کند که آیا در حوالی نشتی موجود است یا این که خیر و این روش برای گزینش محل پارگی لوله کاربرد ندارد . 

در شرایطی که از نشت‌ یاب الکترونیک مصرف شود , پیکاپ صدای نشتی را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کند . پیکاپ روی زمین قرار داده میگردد تا صدای انتقال یافته به تراز زمین تقویت شود و با هدفون شنیده شود . کارشناس پیکاپ را منظم و به آهستگی جنبش می دهد تا به نقطه‌ای رسد که صدا بیشترین شدت را دارااست . این نقطه به عبارتی محل نشتی است . 

روش همبستگی 

در روش هم بستگی برای انتخاب محل نشتی از نشت‌ یاب یک صدایی استعمال میگردد که از آنالیزور وحدت , سنسور , تقویت کننده و منتقل کننده تشکیل میشود . ابتدا کارشناس سنسورها را دو دو نقطه , مثلا شیر دروازه‌ای و شیر آتش‌نشانی قرار می دهد , آن‌گاه اختلاف زمان تکثیر صدای نشتی را در هر دو سنسور با به کارگیری از آشکارساز محاسبه می‌نماید . محل نشتی با اعتنا به تاخیر هنگامی , مسافت در بین سنسورها و شدت صدای نشتی آب که از روش لوله منتقل میشود , انتخاب می‌گردد . روش وحدت این مزیت را داراست که می‌توان محل نشتی را سوای اعتنا به آشفتگی و سروصدای شهر و عمق لوله‌های مدفون شده انتخاب کرد . 

نشت‌یاب زمان کامل 

نشت‌ یاب گونه زمان بی نقص برای گزینش نشتی از این اصل فایده میگیرد که نشتی آب صدایی پیوسته داراست . این دستگاه صدای انتقال یافته را در یک زمان معلوم ( 10 ثانیه تا 3 دقیقه ) با دو سنسوری اندازه‌گیری می نماید که به نقاط معلوم لوله‌های آب در محدوده یک کنتور متصل می‌گردد . 

این روش ویژگی‌های بارزی داراست که از آن پاراگراف می‌توان به تاثیر نداشتن صداهای مصرف آب حین اندازه‌گیری یا این که مداخله ساخت نکردن صدای رفت وآمد و داد و فریاد اشاره نمود . به علاوه کار با این دستگاه به مهارت خاصی نیاز ندارد . نشت یابی لوله

نشت‌یاب نوع انتقالی 

از آشکارساز مدل انتقالی برای تشخیص پارگی لوله استعمال میشود . گاز با حجب و حیا هلیوم ترکیب شده با آب یا این که هوا در لوله تزریق می شود و با استعمال از آشکارساز هلیوم بیرون شده از لوله و وارداتی به زمین تشخیص داده میشود . با اعتنا به‌این اینکه ساز و کار آشکارساز انتقالی , برخلاف نشت‌ یابی آکوستیک یا این که هم بستگی , بر اساس صدای نشتی نیست , درین روش نشتی‌های دوچندان جزئی یا این که نشتی لوله‌های بزرگتر مثل لوله‌های توزیع دارای اهمیت مدفون شده در عمق زمین هم تشخیص داده میشود . 

دیگر روش‌های نشت‌یابی 

برای نشت‌یابی علاوه بر دستگاه‌های نشت‌یابی به دستگاه‌های دیگری هم برای جستن محل پارگی لوله‌ها , تست کیفیت آب و اطمینان از یکی بودن آب نشتی و آب لوله‌کشی هم نیاز است . 

آشکارساز لوله فلزی , آشکارساز لوله غیرفلزی و ژنراتور ضربه قوچ اعم از وسایلی میباشند که برای مکان‌یابی لوله به کار برده می شوند . ولی برای این‌که معین شود آیا آب نشتی به عبارتی آب لوله‌کشی است یا این که خیر , کارشناس از دستگاه‌های ساده‌ای مثل دماسنج آب , آنالیزور کلر مانده , پی اچ متر و آشکارساز ساماندهی یا این که از طریق ظریف اندازه‌گیری تری هالومتان به کار گیری می‌نماید . 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.