شیوه روغن کاری موتور کولر آبی

جمعه 24 فروردین 1397 ساعت 18:16

اکثری از ما از زمان های طولانی با کولر های آبی رنگ شناخت داریم و به گونه ای با آن ها خاطرات متعددی داشته ایم . سالانه پیشین از آغاز فصل گرما یکی‌از کارهایی که انجام می دادیم ایجاد کردن کولر آبی‌رنگ به خواسته منفعت بردن از باد ملایم . تعمیرکار کولر گازی مشهد

مرطوب و خنگش در فصل گرم سال بود . ولی با این حال کمتر کسی از ما ممکن است طریق روغن کاری موتور کولر آبی رنگ را به خیر بداند . 

کولر آبی رنگ 

روغن کاری موتور کولر آبی‌رنگ منجر ارتفاع قدمت بیشتر این موتورها می شود و کیفیت و سالم کارکرد آن را نیز بهبود میبخشد . 

سالانه در هنگام بهار باز نگری و تعمیرات عصر ای کولر آبی‌رنگ خویش را انجام می‌دهیم و به خیر و خوبی با بعضا از جزئیات این عمل شناخت داریم . ولی تا قبل از این در مقاله خدمت کولر آبی رنگ شیوه خدمت زمان ای کولرهای آبی رنگ را مفصل توضیح دادیم و در مقاله ای مستقل تعمیر کولر ابی را توضیح دادیم . 

در شرایطی‌که مایل به خدمت کولر آبی رنگ خویش میباشید و یا این که تعمیری در کولر می بایست انجام دهید خوب تر است پیشین از هر فعالیت با کلیک بر روی لینک و پیوند خدمت زمان ای کولر آبی رنگ و یا این که تعمیر موتور کولر آبی رنگ جزئیات ذی‌ربط را مطالعه کنید . 

در‌این مقاله ما اختصاصا در باب روغن کاری موتور کولر کلام خوا‌هیم کرد . 

بعد از یک عصر حدود 5 تا 6 ماهه استراحتی که به کولر آبی‌رنگ داده ایم و از آن استعمال ای نکرده اید ارگانیک است که موتور در وضعیت خواب خویش با تصاحب کردن گرد و غبار و احتمال دارد بخارات مانده در باطن کولر از شرایط اماده و سر کیف خویش بیرون شده‌است . 

در حالتی‌که موتور حتی‌د‌ر محور خویش مبتلا پاره ای بی آبی باشد قابلیت و امکان داراست که‌این قضیه منجر به اصطلاح استکان کردن و نهایتا سوختن موتور شود پس لازم است که پیشین از فعال سازی موتور ابتدا مبادرت به روغن کاری موتور کولر بکنیم . 

البته چه طور بایستی این فعالیت صورت پذیرد و در چه زمان هایی و چنددفعه در سال بهترین وضعیت روغن کاری موتور کولر است؟ 

شایسته ترین زمان برای روغن کاری موتور کولر 

سوای شک شایسته ترین زمان برای روغن کاری کردن موتور کولر آبی رنگ در حین قبلی از فعال‌سازی کولر می‌باشد . این زمان اکثر اوقات در کشور‌ایران حدود آخرها اردیبهشت ماه وتا اوایل خرداد ماه است البته با این حال قطعیتی درین عمل نیست . ادله نیز این‌که این زمان آغاز گرما است که راه‌اندازی کولر را مشخص و معلوم می نماید و بخصوص در استان های سرد سیر خیس و گرم خیس این زمان تفاوت متعددی دارااست . 

از این رو پیشین از استارت کار کولر ابی و در حین خدمت کولر آبی رنگ بایستی حتما مبادرت به روغن کاری موتور کولر آبی رنگ بشود . بعد از این عصر و با اتمام گرما و هنگامی که به کار گیری از کولر را متوقف می‌کنیم و آن را برای سال آتی به قسم دارای شهرت عده و مدل میکنید بایستی یکبار دیگر موتور کولر روغن کاری شود . 

ضمنا خوب تر است در طول به کارگیری از کولر نیز ماهیانه این فعالیت را انجام دهید تا در جریان پیشرفت در عملکرد موتور به آن یاری کرده باشید . 

اکنون برای مثال می توان استارت زمان استعمال از کولر را در لحاظ گرفت . ابتدا بایستی برق کولر را جدا کرده باشید . این کلیدی برای ایمنی شما دوچندان لازم است . آن گاه خوب تر است همه روزنه های کولر را گشوده نمائید و به کناری بگذراید . 

روغن کاری یاتاقان ها 

اگر چه یاتاقان از اجزا موتور کولر بصورت بدون واسطه تلقی نمیشود البته اصل روغن کاری موتور کولر آبی‌رنگ در واقع روغن کاری همین یاتاقان ها است . هرچند خویش موتور را نیز می بایست روغن کاری کرد . 

اجزا مکانیکی کولر به دلیل این که در محیطی مرطوب قرار دارا‌هستند و تا قبل از این نیز روغن کاری و یا این که گریس کاری گردیده اند و درضمن کولر در فاضی گشوده و اکثر زمان ها در جوار هوا جای دارد اشکال گرد و خاک و دوده را به خویش می‌گیرد . 

ولی بعضی از اشخاص به گمان این که روزنه های اطراف کولر بازدارنده ورود گرد و غبار می گردند مورد روغن کاری موتور کولر و تمیزکاری آن را بدون شوخی نمی گیرند که بایستی به‌این نکته دقت کرد که اولا خویش روزنه ها به طوری پباده سازی گردیده اند که کارکشته به اخذ هوای آزاد محیط باشند و دومه پوشال های کولر خویش با کمیئ کم آب شدن منشا ساخت ذرات و گرده های ناشی از پوشال میباشند . 

به دلیل این آلودگی ها درزها و فضاهای در بین یاتاقان ها خیلی زود پر‌از گرد و خاک و ذراتی می گردند که کیفیت و بضاعت آن‌ها را زیر الشعاع قرار میدهد . به همین علت می بایست ابتدا اطراف یاتاقان ها پاک شوند و بعداز پاک کردن و کم آب کردن اطراف و نقاط قابل دسترسی به یاتاقان ها با روغنی منحصربه‌فرد که در قبال رطوبت مقاون باشد یاتاقان ها را روغن کاری فرمایید . 

سفارش کارشناسان این است که بخصوص در محیط هایی که گرد و غبار بیشتری می‌باشد دست کم ماهی یک توشه رسوب گیری و شست و رفت یاتاقان ها و بعد روغن کاری یاتاقان های کولر آبی رنگ صورت پذیرد تا کیفیت باد کولر بالا برود . 

اکثر اوقات کولر ها بخصوص در دسته های تازه خیس بر روی یاتاقان ها درپوش های کوچکی قرار داده اند که به راحتی با دست گشوده می‌شوند . این درپوش ها برای روغن کاری یاتاقان ها استعمال می شود و استدلال گذاشتن درپوش این است که رخنه‌ روغن کاری به مرور زمان مسدود نشود . 

بایستی روغن مطلوب را با استعمال از روغندان به خیر درین ترک تزریق فرمایید تا روغن از پایین دهانه یاتاقان و از روی درپوش رمز ریز شود . 


درپوش روغن خور یاتاقان کولر آبی رنگ 

می بایست عملیات روغن کاری را یکسری توشه انجام دهید و هر توشه بعد از اتمام تزریق روغن پروانه و یا این که محور حرفه را با دست بچرخانید تا روغن به خیر جذب شود و مجدد روغن کاری را انجام دهید . بعد از آن می بایست در پوش را سفت در جای خویش قرار داده و به سراغ یاتاقان دیگر بروید 


نظرات (0)
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.