ایلام - یکیاز مهمترین مشکل ها شهری ایلام ریختن نخاله های ساختمانی در لبه جاده ها است , مسئولان از پایانی اقدامات برای سوقدهی و حل این خلل میگویند .
خبرگزاری مهر - تیم استان ها : انباشته کردن و سامان دادن به نخاله های ساختمانی یکی مهمترین مسائلی است که ذهن مسئولان استان را به خویش درگیر نموده است , به همین علت ضروری است در انباشته کردن , حمل و دفع اصولی نخاله های ساختمانی تحلیل واجب به فعالیت آید تا هیچ شخصی نتواند با دورزدن ضابطه و تخلف دستمزد دیگرافراد را پایمال نماید و در دل طبیعت و تراز جاده های دارای اهمیت و فرعی نخاله ها را تخلیه نمایند . حمل نخاله در شمال تهران
این اخلاق غلط از یک طرف طبیعت و مسیر جاده ها را نازیبا می نماید و علاوه بر این مشکلاتی را برای تمام مردمان بهوجود میاورد .
پایانی اقدامات شهردای برای سوق دهی کردن نخاله ساختمانی
طالب صادقیان شهر دار ایلام در رای زنی با خبر نگار مهر در این باره اظهار داشت : به جهت جهت دهی نخاله ساختمانی , طی مجوزی که از شورای اسلامی و فرمانداری در این طریق دریافت شد , برخورد با اشخاص خلاف کار در قالب شرکتهای حقوقی انجام میگیرد .
او افزود : چون شرکتهای حقیقی وواقعی طرف قرارداد شهرداری نیستند و به همین بهانه تعهد خاصی نسبت به شهرداری ندارند .
شهردار ایلام بیشتر کرد : برای ریختن آشغال و نخاله و همینطور تخلیه پسماندها نقطه ای به دور از شهر برای دفع این پسماندها در حیث گرفته شدهاست , با اعتنا بدین اینکه خواست مردمان این بود که محل تخلیه پسماندها از شهر به دور و خاکی است , در همین راستا عملیات آسفالت فاصله تا ۵ کیلومتری این مسیر صورت گرفته شدهاست .
سامان دادن به موضوع گردآوری و حمل و دفع نخاله های ساختمانی تنها عمل شهرداری یا این که یک ارگان و اداره خاصی نیست در این راستا ضروری است تمام اداره ها , ارگان ها , ارگانها , موسسه ها و به ویژه نیروی انتظامی و سیستم قضایی وارد نیز فعالیت شوند و در این طریق با اشخاص خلافکار برخورد واجب و رسمی به فعالیت آورند .
برخورد پلیس خط مش با خلافکاران
سرهنگ رضا همتی زاده مدیریت پلیس رویه استان ایلام در مذاکره با خبر نگار مهر اظهار داشت : در ضابطه رسیدگی به تخلفات ارشادوراهنمایی و رانندگی ذکر شده که ریختن نخاله و پسماندها در کناره اطراف شهر تخلف به حساب آورده می شود و با مشاهده چنین مواقعی به شدت با این اشخاص برخورد شود .
او افزود : همینطور در ضابطه ماده ۷ ایمنی رویه ها هم بدین زمینه اشاره شده که تخلیه هر دسته نخاله , فاضلاب در لبه منش ها ممنوع است به این دلیل که در هر حال صورت زیاد پلیدی را در مبادی محل ورود و خروجی شهر بوجود میآورد و ولی نصیب اطراف جاده برای توقف ضروری خودروها است .
همتی زاده با اشاره به فرهنگ وتمدن سازی در این جهت طولانی تر کرد : بایستی در میان رانندگان و شهروندان این قضیه فرهنگ وتمدن سازی شود و نخاله و پسماندها را در بخش های که بوسیله مسئولان معلوم شده تخلیه نمایند .
ثبت ۳۰۰ مورد راننده خلافکار
سرهنگ محسن ناصری مدیر پلیس موعظه و رانندگی استان ایلام در این سمت در رای زنی با خبر نگار مهر اظهار داشت : برابر قوانین ارشادوراهنمایی و رانندگی تخلیه نخاله مصالح ساختمانی و آشغال ها در مرحله معابر منش ها و اطراف خط مش بر خلاف ضابطه است .
او افزود : در زمان سال ۹۶ بالغ بر ۳۰۰ مورد از رانندگانی که نسبت به تخلیه معابر در تراز معابر مبادرت داشتند اعمال ضابطه شدهاست , علاوه بر اعمال ضابطه رانندگانی نیز به مراجع قضایی معرفی گردیده اند .
ناصری تصریح کرد : تا به امروز برخورد ما به چنین اشخاص بیشتر جنبه ارشادی بوده است .
تخلیه نخاله های ساختمانی در مرحله جاده ها جرم است
یداله کسایی نائب رئیس پیشگیری وقوع جرم دادستانی ایلام در مذاکره با خبر نگار مهر اظهار داشت : به اعتقادوباور بخش اعظم کارشناسان بهداشتی ریختن نخاله ها و آشغال ها در مرحله شهر خیر صرفا فیس شهر را مخدوش می نماید بلکه خویش منشا اکثری از بیماری ها است .
او افزود : برای این فعالیت قانونگذار یکسری ارگان های همگانی را برای رئیس آن مشخص کرده و هم چند تکالیف برای کسانی که به نوعی ساختمان خویش را ترمیم و یا این که تخریب می نمایند , کهاین نخاله ها را در نقاط منحصر خویش تخلیه نمایند .
کسایی تصریح کرد : در واقع این بحران نوعی خلل زیست محیطی است و قانونگذار این مورد را تحت عنوان جرم تلقی نموده است , در ماده ۵۵ ضابطه شهرداری ها , شهرداری موظف شده که جهت تخلیه همه آشغال های خانگی , نخاله های ساختمانی و بقیه پسماندها نقطه ای دور از شهر مشخص و معلوم نماید .
او تصریح کرد : بر پایه ی ضابطه کامیون دار ها و مالکانی که ساختمان تخریب می نمایند مکلفند که نخاله های ساختمانی خویش را در نقاط معلوم شده تخلیه نمایند البته درصورتی که که محل تخلیه آنها پیاده رو ها , شهری و در بین شهری باشد طبق ضابطه به حداکثر میزان توقیف محکوم میشوند .
امیدوار هستیم در کنار برخورد قاطع و رسمی و محاسبه ظریف با چنین مواقعی به نحوی فرهنگ و تمدن سازی به فعالیت آوریم که اشخاص خویش تمایل بهاین داشته باشند که نخاله های ساختمانی خویش را به جای مشخص و معلوم شده و به خارج از شهر منتقل نمایند .
کمپانی منزه انرژی بنا دارنده دفتر کار فنی مهندسی بومی در سرزمین کانادا در قضیه انتقال علم فنی سرویس ها گردآوری آشغال های بیمارستانی و عفونی , اقدامات فراوان موثری را به کار آوره است که از آن گزاره واردات خودروهای منحصر به فرد حمل آشغال های بیمارستانی و همینطور امحاء اصولی و استاندارد این گونه از پسماند های خطرناک هست . حمل نخاله مرکز تهران
این مجموعه فراهم سپرده گذاری نصب امکانات و عقد قرارداد با درمان گاه ها و مرکزها درمانی جهت اجرای سیستم مدیر پسماندهای بیمارستانی و عفونی بوده و با به کار گیری از امکانات امروزی , نسبت به امحاء اصولی طبق قانون ها و قانون ها مبادرت میکند .
طرح نوین رئیس پسمانده های بیمارستانی
با وجود روشهای نوین جهت دفع پسماندهای بیمارستانی در بسیاری از بخش ها کشور دفع این پسماندهای خطرناک کماکان به روش سنتی و از طریق ” دفن ” صورت میگیرد . دفن پسماندهای بیمارستانی , علاوه بر آلودگیهای زیست محیطی و آبهای زیرزمینی , خطر توسعه برخی از بیماریها را در پی داراست .
دفن پسمانده های بیمارستانی و عفونی به شیوه های کنونی در کشور می تواند عواقب وپیامدهای جبران ناپذیری بدنبال داشته باشد .
درین طرح جهت امحاء پسماندهای بیمارستانی از شیوه های نوین و جدید و استاندارد مصرف شده شدهاست .
اکنون در بیشتر کشورهای دنیا دفن پسماندهای بیمارستانی به روش بی خطر کردن واستریل کردن صورت میگیرد و این شیوه جایگزین دفع کردن پسماندهای بیمارستانی از طریق پلاسما کردن و دستگاه آشغال سوز شدهاست . دفن پسماندهای بیمارستانی به روش کنونی و همچنین به کار گیری از آشغال سوزبه دلیل آلودگیهایی که به همراه دارااست تحت عنوان یک چالش جدی تلقی میشود .
در حین حاضر پسماندهای عفونی مراکزبهداشتی درمانی , مطب ها و آزمایشگاههای تشخیص طبی ومراکز درمانی اعم از بیمارستانها با زبالههای شهری امحاء میگردد که بر بهداشت وسلامت مردمان تاثیرگذار است . به این علت ترکیب نمودن پسماندهای شهری و بیمارستانی تهدیدی است برای بهداشت شهروندان وکارکنان بخش سرویس ها شهری شهرداریها وسازمان های مدیریت پسماند که با این قبیل پسماندها درتماس می باشند .
کشورهای پیشرفته وتوسعه یافته پیش از این از آشغال سوز وسپس از طریق پلاسما , مبادرت به امحاء پسماندهای عفونی میکردند . فعلا با استعمال از سیستم های استریل کردن و بی خطرسازی مبادرت به دفع پسماندهای بیمارستانی میکنند .
پسماندهای بیمارستانی دربرگیرنده پسماندهای عفونی , پسماندهای پاتولوژیک , اجسام تیزوبرنده , پسماندهای دارویی , پسماندهای سرطانزا , پسماندهای شیمیایی , پسماندهای رادیواکتیو , کپسولهای حاوی گازهای پرفشار و پسماندهای حاوی فلزات سنگین می باشند .
استانداردهای ناظر بربهداشت محیط وحفاظت محیط زیست از قبیل استاندارد EPA مرتبط با ایالات متحده آمریکا و راهنمای EC مرتبط با اتحادیه اروپا است . بیمارستانها و مراکز درمانی با دقت به وظیفه اصلی آنان که محافظت وتأمین سالم شهروندان است باید مراقب آسیبهای بهداشتی و زیستمحیطی که بوجود میآورند , باشند .
براساس برآوردهای اداره جهانی بهداشت درصورت تفکیک مطلوب پسماندها , پسماندها دربرگیرنده 80 درصد پسماندهای عادی مراکز درمانی , 15 درصد پسماندهای پاتولوژیکی و عفونی , یک درصد اجسام تیزوبرنده , سه درصد پسماندهای شیمیایی و دارویی و کمتر از یک درصد پسماندها منحصربهفرد مواد رادیواکتیو , کپسولهای گاز , دماسنجهای جیوهای شکسته وباطریهای مستعمل می باشد .
شیوه های از بین بردن پسماندها دربرگیرنده سوزاندن به وسیله زبالهسوز , ضدعفونی شیمیایی , عملیات حرارتی مرطوب , عملیات حرارتی خشک , به کارگیری از امواج میکروویو , دفن کردن یا انباشتهسازی و بیحرکت سازی است . بر پایه طرح اداره جهانی بهداشت ( WHO ) پسماندهای عفونی , پاتولوژیکی و اجسام تیزوبرنده با روشهای متفاوت زبالهسوزی از بین میروند و ضدعفونی شیمیایی پسماندها , روش میکروویو , دفن کردن و تخلیه در فاضلابها برای پسماندهای سرطانزا , شیمیایی و رادیواکتیو انجام نمیشود .
در این میان به غیر از روش دفن کردن و تخلیه در فاضلاب , تمامی روشهای یاد شده برای از بین بردن اجسام تیزوبرنده به کارگیری میشود . چالش اساسی در زمینه پسماند های بیمارستانی مدیریت آن در منشاء , طریق عده آوری و حمل و دفع نهایی آن می باشد . باتوجه به اینکه بحران اصلی راجع به پسماند های بیمارستانی عدم تفکیک اجزاء آنها در منشاء تولید می باشد که با پافشاری و پیگیری های وزارت بهداشت تعداد کمی از بیمارستان ها , آن نیز به طور نامطلوب و غیر بهداشتی کار تفکیک را انجام می دهند .
مجلس عده آوری حمل و دفع پسماند های بیمارستانی را به عهده خویش تولید کنندگان ( بیمارستان ها ) گذارده است , ولی تا هنگامی که بیمارستان ها ومراکز درمانی به تنهایی ورأساً با بستن قرارداد با شرکت های خصوصی این کار را انجام ندهند , شهرداری خویش را مؤظف می داند که نسبت به توده آوری ودفع آن مبادرت نماید .
در حالی که روزمره 50 هزار بدن پسماند بیمارستانی در کشور تولید می شود , صرفا 11 بیمارستان کشور پسماند های خویش را ضدعفونی می کنند . لحاظ به اینکه براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی , بیمارستان ها مسئول پسماند های تولیدی خویش می باشند .
آشغال سوز مریضخانه نیز فعال بوده البته وضعیت استاندارد را از دید محل , حرارت و دودکش ندارد و چه بسا فاقد طول استاندارد و غربال میباشد و در اثر احتراق ناقص دود و ذرات آویزان در اطراف بخش شده که با اعتنا به مسکونی بودن حیطه زیاد خطرناک است رده موقت گردآوری هم حالت مشابهی دارااست و شایان توجه اینکه مامورین شهرداری درهمین محل وبدون هیچ پوشش حفاظتی مبادرت به جداسازی آشغال هامی نمایند . علاوه بر حالت آشغال های بیمارستانی , بهداشت محیط همگانی مریضخانه هم در شرایط مطلوب و مطلوبی قرار نداردو نیازمند باز نگری های بدون شوخی هست .
براساس برآوردها حدود ۶۳۰ گونه ماده شیمیایی و دارویی در مریضخانه مصرف می شود که ۳۰۰ گونه آن سمی بوده . در کشور ایران بیشتراز ۸۰۰ بیمار ستان , ۷۰۸۹ واحد بهداشتی درمانی , ۱۶۲۸۵ منزل بهداشت و ۳۷۰۱ آزمایشگاه فعال وجود داردکه روزمره بالغ بر ۲۸۵ بدن پسماند ایجاد می نمایند که دفع آن ها مدیریتی درست و مطابقت و همخوانی با اصول مهند سی و بهداشت می طلبد . ( طبق آمار سال ۱۳۸۲ ) .
درکشور حدود ۸۵/۴ % آشغال های عفونی سوای هیچ عملیات بی خطر سازی در زمین دفن می شود . ۳/۶۳ % سوزانده می شود و ۱۸/۲ % نیز به طور تلنبار رها می شود . هیچ یک از روشهای فوق به دلیل عواقب زیست محیطی و بهداشتی مورد تایید مجامعه علمی در بین المللی نیست .