برای نصب و جابجایی کولرگازی اسپلیت بایستی هر دو یونیت داخلی و فرنگی بهصورت استاندارد و با توجه بالا نصب گردد . اگرچه در مقاله آموزشی ذیل نکاتی دوچندان حتمی در زمینه ی نصب کولرگازی اسپلیت یادگرفتن دادهشده است , البته فراموش نکنید که فعالیت نصب و جابجایی کولرگازی نیاز به تخصص و تجربه دارااست . به همین جهت ما توصیه میکنیم عملیات نصب کولرگازی خویش را به تیم فنی تأسیساتی تهران سرویسکار بسپارید . ما کمهزینه و با گارانتی , عمل خدمت کولرگازی , تعمیر , شارژ گاز , نصب و جابجایی کولرگازی را انجام خواهیم اعطا کرد . سرویس کولر گازی تهران
نصب یونیت فرنگی
در صدر برای نصب یونیت فرنگی کولرگازی اسپلیت بایستی به یک نکته قابل توجه دقت فرمائید . محل نصب یونیت فرنگی می بایست به طوری تعیین شود که هوای خروجی و صدای حاصل از دستگاه مزاحمتی برای همسایگان ساخت نکند . در تراز سپس می بایست دقت داشته باشید , دستگاه می بایست در محلی نصب شود که بهراحتی هوای مورد نیاز به وسیله آن دمیده شود . در صورت عدم رعایت این نکته هوای رفت کندانسور , دوباره بازگشت کرده و این فرمان موجب اورلد کمپرسور خواهد شد . فراموش نکنید خروجی و محل ورود دستگاه نباید پوشانیده شوند .
حتماً اعتنا کنید که یونیت فرنگی حتیالمقدور نباید در معرض تابیدن بی واسطه آفتاب قرار نگیرد . تابیدن بدون واسطه آفتاب سبب کاهش بازده کاری کندانسور شده و در سعی سرمایی کولر تأثیر منفی خواهد گذاشت . در حالتیکه محل نصب جایگزین دیگری نداشت , از آفتابگیر به کار گیری نمائید .
محل نصب کولرگازی اسپلیت می بایست استحکام حتمی جهت تحمل وزن دستگاه را داشته باشد . در صورت نصب یونیت روی بالکن یا این که حاشیه پنجره به جهت وجود ارتعاشات کمپرسور از لرزهگیر مطلوب به کار گیری فرمائید . در صورت به کارگیری از اتصال پیچ و مهره در اسکلت نگهدارنده یونیت داخلی , حتماً از واشر فنری استعمال فرمایید .
دقت نمایید در محل نصب خطر نشت گازهای قابل اشتعال وجود نداشته باشد . یونیت فرنگی را در اطراف خروجی فنهای اگزاست , دودکش , هود آشپزخانه و محلهای کثیف به ذرات آویزان در هوا نصب نکنید . این ذرات و چربیها سبب آلوده شدن تراز کویل کندانسور شده و ضریب انتقال حرارت آن را کاهش میدهند .
هنگام نصب این نکته را فراموش نکنید که فضای اضطراری جهت انجام عملیات خدمت و تعمیرات را در حوالی یونیت فرنگی وجود داشته باشید . در صورت نصب یک سری دستگاه یونیت فرنگی کنار نیز , مسافت جانبی دست کم ۸۰ سانتیمتر را رعایت فرمائید . یونیتهای فرنگی در صورت مجاورت بهصورت موازی پایین تأثیر هوای خروجی یکدیگر قرار میگیرند .
نصب یونیت فرنگی کولرگازی اسپلیت در ارتفاعی فراتر از یونیت فرنگی
در صورت نیاز به نصب یونیت فرنگی روی بام و شیروانی و سطح های افقی و شیبدار از مرحله بودن یونیت اطمینان حاصل نمایید . در صورت نصب یونیت فرنگی روی بام و شیروانی , جهت عبور لوله در سمت ذیل نیاز به رخنه کردن سقف خواهید داشت . بعداز نصب لولهها , حتماً محل رخنه را با ماستیک , آببندی فرمائید . درصورتیکه دستگاه دارنده وضعیت گرمایشی باشد درپوش تخلیه آب یونیت داخلی را نصب و مسیر قابل قبولی برای تخلیه آب در لحاظ بگیرید . در لحاظ داشته باشید که یونیت فرنگی کولرگازی اسپلیت را در اطراف آنت های ماهواره بیسیم نصب نکنید .
دراین وضعیت هم هیچ گاه فضای اضطراری جهت انجام عملیات خدمت و تعمیرات را در نزدیکی یونیت فرنگی را فراموش نکنید .
نصب یونیت داخلی کولرگازی اسپلیت
در نصب یونیت داخلی بیشتر اعتنا فرمایید . محل نصب بایستی به طوری گزینش شود که اتصال میان یونیت داخلی و فرنگی به سادگی امکانپذیر باشد . همینطور کمترین فاصله و اختلاف طول فی مابین یونیت داخلی و فرنگی ازلحاظ ارتفاع مبرد و کابل در حیث گرفته شود . در زمان نصب حتماً به موقعیت ظاهری نصب اعتنا شود تا محل قرارگیری لولهها و اتصالات زیبایی محیط نصب را تحتالشعاع قرار ندهد . محل نصب می بایست استحکام حتمی برای تحمل وزن دستگاه را داشته باشد .
اعتنا فرمائید که یونیت داخلی را در همسایه یا این که بالای وسایل گرمازا از قبیل بخاری , شوفاژ , اجاق گاز خوراکپزی و… نصب نکنید . محل نصب دستگاه می بایست دستکم یک متر از سایر وسایل برقی مثل اسباب و اثاث صوتی و چهره یی هم مسافت داشته باشد . یونیت را در جهتی نصب فرمایید که جهت جریان هوا در سمت اواسط اتاق بوده و حداکثر محیط را پوشش دهد .
فراموش نکنید که می بایست یونیت را با اعتنا به فواصل تعیینشده نصب فرمایید . بسته به شرایط مختص دیوارها و سقف , فواصل واجب را جهت انجام تعمیرات و خدمت آنی در لحاظ گرفته و به فواصل توصیهشده طولانی تر کنید . پیشین از نصب برگه نگهدارنده پشتی یونیت داخلی به فرآورده و مصالح دیوار دقت نمائید . نصب ورقه پشتی مشروط به بعدها یونیت و کاغذ پشتی میباشد . با اندازهگیری دو طرف سینی پشتی داخلی از سقف اطمینان حاصل فرمائید که یونیت کاملاً افقی نصب شود . درصورتیکه دیوار از جور پیشساخته و گچی باشد بااحتیاط بیشتری سوراخکاری فرمائید و از رولپلاک سایز بزرگتر به کارگیری فرمائید . درصورتیکه خشت بکار رفته در دیوار از مدل سفال باشد , مراقب شکستگی ناگهانی سفال در طول سوراخکاری باشید . در چنین مواقعی از شرایط چکشی دریل استعمال نکنید . در نصب کاغذ پشتی از پیچ و رولپلاک کوتاهتر البته ضخیمتر استعمال کنید . قبلی از انجام هر گونه سوراخکاری نقشه کاغذ پشتی و وضعیت رخنه را با قلم روی دیوار معلوم فرمایید .
بیشتر اعتنا فرمایید
جهت ساخت ترک عبور لوله و سیمها , از گرد بر منحصر به فرد استعمال فرمائید . برای دوری از آلوده شدن سطح ها افقی دیوار و کف محیط از پوشش مطلوب به کارگیری فرمائید . برای این خواسته میتوانید از دریلهای جارو دار با انبان منحصر به فرد به کارگیری کنید . در صورت کمبود این وسیله می توانید هنگام سوراخکاری , بهصورت هم زمان از جاروبرقی به کارگیری فرمائید .
در صورت نصب یونیت داخلی در اتاق پذیرایی و یا این که دفتر ها حتماً اعتنا نمائید به دکراسیون محیط آسیبی وارد نشود . بعداز انجام روند نصب و در فرایند گوناگون , شخصاً محیط آلوده و کثیف شده را تمیز فرمائید و نخالهها را از محیط بیرون فرمایید .
در هنگام عبور لوله از دیوار خوبتر است لوله خروجی آب در تحت قرار گیرد . حتماً اعتنا نمائید که به شرایط خروجی لوله آب کندانس شده اعتنا نمائید و هرگونه نشتی از محل اتصالات سبب ساز تخریب رنگ و تبله کردن دیوار خواهد شد . لوله تخلیه آب , لولههای مسی رفتوبرگشت و کابل برق را بهصورت یک گروه لوله با نوار پرایمر ببندید .
کرج - قیم معاونت استانداری البرز و فرمانداری ویژه کرج , به پیمانکاران خلافکار برای تخلیه خاک و نخاله های ساختمانی در بیرون از مرکزها دفع و پردازش پسماندهای عمرانی هشدار اعطا کرد . حمل نخاله تهران
به نقل از خبر نگار مهر , علی قنبر هنگامی صبح روز شنبه در کارگروه هدایت پسماند شهرستان کرج , ضمن تاکید بر ضرورت هدایت نخاله های ساختمانی بیان کرد : طبق ضابطه رئیس پسماند کسانی که در مکانهای ممنوع , نخاله تخلیه میکنند خلاف کار محسوب شده و طبق ضابطه با آنان برخورد می گردد .
او درپی ابراز تاسف کرد : بعضا از خودروهای حمل ضایعات و نخاله های ساختمانی پسماندهای عمرانی و ساختمانی را در کناره کمربندیها , معابر کم رفت و آمد و در جوار پلها و ذیل گذرهای شهری تخلیه می نمایند به همین بهانه و برای تقابل با این بی رسمی , گشتهای اداره رئیس پسماند شهرداری با هماهنگی ماموران نیروی انتظامی خلافکاران را به مراجع قضایی معرفی نمایند .
هنگامی خاطرنشان کرد : بر پایه ی ماده ۲۰ ضابطه مدیر پسماندها , خودروهای تخلیهکننده در اماکن غیرمجاز علاوه بر مجازاتهای ذکر شده در ضابطه , به یک تا ۱۰ هفته توقیف محکوم میشوند .
او همینطور در اختیار گرفتن رفت و آمد کامیون های حمل نخاله و تجهیز آنان به GPS را از راهکارهای موءثر برای تحلیل بر قضیه پسماند های عمرانی و ساختمانی تیتر کرد .
قیم فرمانداری شهرستان کرج بعضی مشکلات مرتبط با دپو و دفن آشغال درین شهرستان اشاره نمود و افزود : در همگی حوزه های پسماند از جمله شهری , طبابت و صنعتی و ویژه , دارنده مشکلاتی هستیم .
او از مدیران عضو کارگروه سوقدهی پسماند خواست تا برای دستیابی به شهری منزه و ارتقاء رضایت شهروندان , خدمتگزاری دارای تعهد بوده و پیگیری مصوبات جلسات کارگروه را در موعد مقرر خویش انجام دهند .
وقتی اظهارکرد : برای داشتن شهری تندرست و پیشرفته , بایستی اقدامات فرهنگی صورت بپذیرد و حفاظت از محیط زیست در شهروندان نهادینه شود تا شاهد کاهش هدر رفت سرمایه های ملی و تخریب محیط زیست باشیم .
جهت دهی رفت وآمد خودروهای سنگین وزن در اصفهان نیازمند زیرساخت است
اصفهان – مدیر پلیس راهور استان اصفهان اعلام کرد : کمبود کمربندی در حوالی شهر اصفهان موجب رفت وآمد خودروهای سنگین وزن در شهر اصفهان شدهاست و برای سوقدهی این فرمان نیازمند ساخت زیرساختها هستیم .
به نقل از خبر نگار مهر , سرهنگ رضا رضایی ظهر روز شنبه با حضور در یکصد و پنجاه و یکمین گرد هم آیی علنی شورای اسلامی شهر اصفهان بابیان این که در شهر اصفهان برای سوق دهی رفت وآمد خودروهای سنگین وزن نیازمند فعال سازی پایین ساخت هستیم , اظهار داشت : بایستی دقت داشته باشیم که در محورهای جنوب , شمال , شرق و غرب اصفهان زیرساختهای ضروری برای عدم رفت و آمد این خودروها در خیابانهای شهر نیست و از این رو این خودروها بدون چاره به عبور در شهر می باشند .
او بابیان اینکه اکنون کمربندی موردنیاز برای رفت و آمد خودروهای سنگین وزن در حوالی شهر اصفهان نیست , تصریح کرد : می بایست دقت داشته باشیم که برای مثال هر روز در ناحیه غرب اصفهان روزمره ۱۵ هزار خودروی سنگین وزن رفت و آمد داراهستند و می بایست هر چه سریعتر در شهر اصفهان برای سوق دهی این فرمان چارهای اندیشید .
مدیر پلیس راهور استان اصفهان درپی بابیان اینکه کامیونهای جمعآوری نخالههای ساختمانی هم در تراز شهر اختلال آفرین است , بیشتر کرد : این مشکلات مخصوصا در شب ها نمود بیشتری داراست .
او بهدنبال به همکاریهای عالی شهرداری و نیروی انتظامی برای فراگیری فرهنگ و تمدن ترافیک اشاره نمود و افزود : ولی بایستی دقت داشته باشیم کهاین دو ارگان مسئول فراگیری شهروندان نیستند و می بایست دیگر سازمان های هم در این مورد به عرصه بیایند .
کاهش چشمگیر سرعت در بزرگراههای اصفهان با نصب دوربینهای در اختیار گرفتن سرعت
سرهنگ رضایی با اشاره به تاثیر نصب دوربینهای در دست گرفتن ترافیک در بزرگراههای شهر اصفهان هم اظهارکرد : با نصب این دوربینها سرعت خودروها با میانگین ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت به ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر بر ساعت کاهش یافت .
او در پی با اشاره به کاهش ۱۰ هزار مورد تصادفات در سرزمین طی ۱۰ سال پیشین هم اظهار کرد : ما تصادفات سرزمین را از ۲۷ هزار مورد در سال ۸۴ به ۱۷ هزار مورد در سال ۹۴ کاهش دادیم اما این هنوز مناسب نیست .
مدیر پلیس راهور استان اصفهان تصریح کرد : ترکیه با حالت شبیه ما در ۱۰ سال پیشین ۲۷ هزار مورد تصادف را به پایین پنج هزار مورد کسر کرده است و مبتنی بر بررسیهای انجام شده فراگیری ما یحتاج به شهروندان عامل با اهمیت کاهش تصادفات است و می بایست در مرزو بوم بهاین مورد بیشتر دقت شود .
موتور کولرهای آبی رنگ یکی مهمترین و احتمالا پیچیده ترین اجزای آنان به شمار میاید . وقتی که در فصل گرم فصل تابستان خواب شیرین خویش را در خنکای مرطوب سیستم های خنک کننده تبخیری تجربه میکنید , ممکن است چندان به اندیشه وضع کولر و اجزای آفریننده آن نباشید! اگرچه که سیستم تلاش این کولرها تقریبا بی آلایش و ابتدایی است , ولی احتمالا به دلایلی داخلی یا این که فرنگی در گیر خلل شوند . یکیاز مشکلات رایجی که شاید یوزرها با آن مواجه شوند داغ شدن موتور کولر آبی رنگ است . نصب کولر آبی تهران
داغ شدن موتور کولر آبی رنگ ( Evaporative Coolers Motor Overheating ) میتواند از جهات مختلفی مورد مشاجره و بررسی قرار گیرد . درین مقاله قصد داریم راجع به علل داغ شدن موتور کولر آبی رنگ و مشکلات ناشی از آن دعوا نماییم . همینطور , عملکرد خوا هیم کرد راهکارهایی را برای مواجهه با این ایراد در اختیار یوزرها کولرهای تبخیری و دوست داران در اختیار بگذاریم .
علل داغ شدن موتور کولر آبی رنگ
نوسانات ولتاژ جریان برق مورد به کار گیری کولر
به طور کلی هرگونه نوسانات ولتاژ در جریان برق اتصالی به سیستم الکتروموتور , اگرچه به مقدار 1 درصد قادر است باعث داغ شدن موتور کولر آبیرنگ شود . همینطور نوسانات جریان برق تا میزان 5 درصد هم میتواند روی ارتقاء سکو حرارت موتور کولر اثر گذار باشد . برای بررسی بیشتر تاثیر این عامل ها روی داغ شدن موتور میتوانید به استاندارد NEMA MG - 1 رجوع کنید .
ولتاژ اعمالی ( Operating Voltage ) مضاعف بالا یا این که زیاد زیر
به طور کلی اعمال ولتاژ بالای 15 درصد ولتاژ نامی ( Nominal Voltage ) دستگاه یا این که 15 درصد ذیل خیس از آن , میتواند باعث پیدایش ایراد در همت الکتروموتور کولر شده و دمای آن را ارتقاء دهد .
قفل شدن ایمپلر یا این که پره های موتور
قفل شدن ( Locking ) یا این که سعی خطا ایمپلرهای سیستم قادر است سبب ساز ارتقا توشه ( Overload ) در موتور گردد . براین اساس , در صورت برخورد مواد سنگین وزن و ذرات درشت با رشته کولر و خلل در همت پره های آن , احتمال داغ شدن موتور کولر زیاد بالا خواهد بود .
ایراد در همت واتر پمپ کولر
به خواسته پرهیز از تماس آب واتر پمپ با الکتروموتور از بدنه یا این که هاوسینگ ( Housing ) برای کولر به کارگیری میشود . این هاوسینگ به طوری پباده سازی شدهاست که بخش های گشوده آن در حوالی درنظرگرفته شده شدهاست . در فیض خنک سازی به وسیله آب صورت میگیرد فارغ از این که جریان آب باعث سوختن موتور کولر شود . بدین ترتیب در صورت پیدایش ایراد در سیستم واتر پمپ قابلیت و امکان داغ شدن موتور کولر آبی رنگ موجود است .
عدم تهیه و تنظیم درست شناور ( Floater )
درواقع در شرایطی که که تراز شناور بیش تر از حد تحت در حیث گرفته شود , به دلیل عدم خنک سازی سیستم در حین کارایی آن قابلیت و امکان داغ شدن و اوورهیت موتور زیاد بالا خواهد بود . لذا اضطراری است در تهیه و تنظیم شناور حدود لازمه رعایت گردد .
عملیات مداوم
در صورتیکه که ملاحظلات واجب راجعبه تلاش پمپ و موتور اتخاذ نشود , سعی مداوم آن قادر است منجر ارتقاء سکو حرارت آنرمال سیستم گردد . بهاین خواسته ضروری است به سیستم به طور زمان ای زمان استراحت داده شود . این زمان استراحت مکفی قادر است تضمین کننده سعی و قدمت موءثر موتور کولرهای آبی رنگ و بقیه الکتروموتورها باشد .
راهکارهای پرهیز از داغ شدن موتور کولر آبیرنگ
حذف پوشش جانبی دستگاه
با برداشتن پوشش جانبی موتور کولرهای آبی رنگ به سهولت می شود به اجزا و سیستم های داخلی این دستگاه دسترسی پیدا کرد . به این خواسته کافی است اسکرو و پیچ ها را برداشته و اجزای داخلی موتور را رویت کنید .
بررسی تنش ( Tension ) وارده به تسمه
تسمه به فعالیت رفته در ساختار موتور و رشته نباید بیش تر از حد سفت یا این که بیشتراز حد شل باشد . برای بررسی تنش وارده به تسمه کافیست آن را با دست آزمون کنید و از صدق نصب آن اطمینان حاصل فرمائید .
نظارت کردن شفت ها و یاتاقان ها
کولر تبخیری مورد استعمال شما دارنده یاتاقان ها و شفت هایی است که بایستی مورد بررسی قرار گیرند . واجب است به طور عصر ای آنان را روغن کاری کنید و از کارایی سوای روغن آنان دوری کنید . به دلیل آن که چنین حالتی میتواند باعث به داغ شدن موتور کولر آبی رنگ گردد . در واقع , عدم روغن کاری بلبرینگ ها سبب ساز همت اشتباه و قفل شدن آنها شده و به شدت در ارتقا جایگاه حرارت موتور کولر تاثیرگذار است .
بررسی اتصالات الکتریکی ( Electrical Connections )
از اتصالات الکتریکی سیستم خنک کننده تبخیری خویش اطمینان حاصل فرمائید تا بیشتراز مقدار گرم نشوند و یا این که بیش تر از حد کوتاه نشده باشند . نیز چنین استعمال از کلید کولر آبی رنگ نا مناسب یا این که فیوز غیرمناسب هم میتواند باعث داغ شدن موتور کولر آبی رنگ گردد . لذا کافی است از صدق اتصالات و سیم پیچی ها , کلیدها و فیوز و … و روش نصب آنها اطمینان حاصل نمائید تا از داغ شدن موتور پرهیز کنید .
ولتاژ محل ورود به سیستم را بررسی نمائید
موتور کولر آبیرنگ متبوع شما برای عمل کردن ذیل یک ولتاژ معلوم یا این که ترجیحاً اندکی زیر خیس از آن پباده سازی شدهاست . اعمال ولتاژ فراتر از این ولتاژ نامی میتواند باعث گرم شدن اتصالات و جراحت به سیم کشی و مدارات داخلی کولر تبخیری گردد . به این ترتیب قادر است سکو حرارت موتور کولر را هم به مقدار قابل مراعات ای ارتقا دهد .
گنجایش ولتاژ ( Voltage Capacity ) چاپ شده در بدنه موتورهای الکترومکانیکی قادر است شایسته ترین رفرنس برای بررسی تاثیرات ولتاژ در داغ شدن موتور کولرهای آبی رنگ باشد . البته اعتنا داشته باشید کهاین ولتاژ لزوماً ولتاژ کارایی سیستم نیست و برای خودداری از داغ شدن موتور بایستی حدود 55 الی 60 درصد این ولتاژ را به سیستم اعمال کرد .
بررسی بقیه اجزای تاثیرگذار کولر در داغ شدن موتور آن
همانطور که در ابتدا هم بدان اشاره شوید , تلاش شناور و تراز آن , تلاش ایمپلرها و روش تکان آنها و نیز چنین طرز کارایی حرفه و واترپمپ هم قادر است از عوارض داغ شدن موتور کولرهای آبی رنگ باشد . براین اساس در صورت عدم کسب سود از روند فوق میتوانید بقیه اجزای کولر را هم به توجه مورد بررسی قرار دهید .
( پژواک ) در بعضی بخش ها مرزو بوم تا هنوز نیز برای بدست آوردن آب شرب بجاى نل های آب وچاه های برمه یی , از چاه های نصفه عمیق که بوسیله دست حفرمی شود , به کار گیری صورت میگیرد . تخلیه چاه
درحالی که به حیث کارشناسان ; حفر چاه هاتوسط چاه کن ها عموماً غیر فنی و مسلکی بوده و گاهگاهی مشکلاتی را درپی داشته و حتى سبب به مرگ میشود .
از نگاه متخصصین زمین شناسی , قشرتحتانی زمین دارنده گازات متفاوت بوده و مردمان محل در وقت حفر چاه ها به دلیل ناآگاهی از آن دچارمشکل می گردند .
در شرایطیکه چشم شده در اکثری ازمناطق اشخاصیکه چاه ها را حفرمی نمایند بایک مشکلصحی ( گاز گرفتگی ) مواجه میگردند .
عبدالواسع یکتن از چاه کنان شهر کابلاست کهاز پنج سال بدینسو دراین باره تجربه کاری داراست و دراین بازه زمانی بیش تر از ٤٠٠حلقه چاه را با به کار گیری از وسایل معمولی مثل بیل , , کلند , ریسمان و دولچه حفر کرده است .
وى میگوید : ( ( اکثراً در جریان فعالیت , در مسافت هشت عدد آبادی مترىزیر زمین گازات را احساس کرده و برایم یک شرایط راز گیچى و دلبدی پیدا شده وبالاخره بازدارنده کارم شده است . ) )
این چاه کن مى افزاید , با آنکه چاه های متعددی در بخش ها گوناگون شهر کابل حفر نموده , البته تا هنوز هیچگاهی تخلیه کردن گازات از ذیل زمین را تجربه نکرده است .
شیوه های مصوونیت از گاز گرفتگى :
رییس آقا یکتن از چاه کنان دیگردرشهر کابل میگوید , درصورتی که اشخاص واشخاصیکه چاه کنی می نمایند , به مدل مسلکیعمل نکنند , شاید درفاصله ١٠ متری ; گازات چاه آنها را از در میان پیروزشود .
وىبا بیان اینکه معمولاً گازات در چاه هایسر بسته اخذ میشود , اشخاص چاه کن بایستی در چنین حالتحداقل چهار ساعتسر چاه را گشوده بگذارند , تا اندازۀ که یکمقدار گازات از چاه خارج شود و هوای آزاد درون چاهگردد .
وىمی گوید : ( ( وختى که می خواهم چاه بکنم , اولیه برای بیرون شدن گازات آن از چونه ویا بُته خارکار میگیرم . ) )
رییس آقا مى افزاید کهوقتی میخواهد چاه را حفر نماید , قبلی از ذیل شدن به آن یکمقدار چونه رادر آب خیس نموده , باطن چاه زیر می نمایند واین فعالیت را حد اقل برای دوبار تکرار می نمایند , سطل چونه در درون چاه تا هنگامی نهاده می شود که چونه به جوش بیاید وبعداً آنرا خارج می نمایند .
این مستخدم که از سالیان متعددی به چاه کنی میپردازد , بهاین اعتقادوباور است که بعداز به کارگیری چونه و آب , یک دستمال را به نوک ریسمان بسته کردهآنرا به صورت حلقوی در باطن وچهار طرفچاه به تکان مى آورند .
وى می گوید کهاین فعالیت را ١٢ رتبه انجام میدهند , تا زمانیکه گاز به کلی از چاه تخلیه شود .
این چاه کن علاوه میکند : ( ( وختى که خوبمطمین میشیمکه گاز ازچاه بیرون شدهو بوینمى دهد , آنگاه همرای یک پکه دستی باطن چاه پایان میشیم که هوا یخ شود . ) )
میرویس یکتن از باشندگان حوزه خواجه سیارانشهر چاریکار راءس ولایت پروان , در امر تجاربهخود از چاه کنی می گوید که درجریان کندنکاری چاه در حوزه هلستون شهر کابل , پس از٢٥مترپایین رفتن , گازات زمین را شم کرد , آنگاه به خاطریکه گازا ت را از چاه به دور سازد از بُته خار وسر انجام از چونه نیز به کار گیری نموده , ولی با آنهم نتوانسته که اثر گازات چاه را از بین پیروز شود .
گازگرفتگى در چاه ها به قیمت جان نیز تمام میشود :
میرویس که بیشتر از شش سال تجربۀ چاه کنى دارااست , مى افزاید که در یک اتفاق ناراحت کننده دیگر همکار خویش را در اثر گاز گرفتگی در جریان حفر چاه از دست داده است .
او میگوید : ( ( ما مردمان غریب هستیم واز مجبوری به اینکاررو آورده ایم , زیرا برای ما مسئله کاردیگری جانور نیست واز سوی دیگر این تجهیزات را نداریم که بطور کلی تمام گازات را از چاه خارج کنیم . ) )
میرویس ازحکومت می خواهد که دراین باره اعتنا نموده برای آنانوسایل توسعه یافته نظیر کلاه محافظتی و وسایل دیگری که با آن بتوانند اثرات گازات چاه را برطرف نماید , مهیا نماید .
این در حالى است که خیر فقط افردایکه در شغل کندنکاری چاه ها مصروفاند , با مشکلات صحی دست و پنجه قابل انعطاف میکنند , به کارگیری از امداد های اول ارگانیک را نیز نمیدانند .
داکترمحمد عیسی ( جلال ) کارشناس امراض داخله واطفال , دربارهی دست اندرکاران گاز گرفتگی در چاه ها میگوید که مسمومیت نزد افرادى که وظیفه حفر چاه ها را بدوش دارا هستند , حیث به جور چاه وعمق آن به دلیلموجودیت گازات متعدد زیرا گاز کاربن مونواکساید , بهوجود میآید واین مسمومیت ها به درجات متعدد اعراض وعلایمی را به توشه میاورد . مثلاً هایپوکسی دماغی ( فقدان آکسیجن ) بهوجود میاید کهاین هایپوکسی سبب تا ثیرات مختلفی در دماغ حیث به زمان آن می شود .
کماکان این شرایط درسیستم تنفسی حیث به این که تبادله اکسیجن وکاربن مونواکساید برهم میخورد و میزان آکسیجن کم میشود , سبب ساز به مشقت بار نفس کشیدن میشود و بالاخره منجر سیانوز ( کمبودی ) در بخش های متعدد تن مثل اطراف لب ها , ناخن ها وغیره می گردد .
مثلآ در سیستم قلبی نسبت فقدان اکسجین حرکات قلبی ارتقا می یابد بخاطریکه قلب بایستی میزان کافی خون آکسیجن دار , را به تمام بخش های عضویت برساند .
داکتر جلال میگوید : ( ( قرار دادن متضررین اینگونه رویدادها , در هوای آزاد فراوان اضطراری است تا از روش هوای آزاد اکسیجن کافی را بگیرند ولی درصورتیکه نزد بیمار توقف تنفسی وجود داشته باشد , بایستی تنفس تصنعی و مصنوعی دهان به دهان را انجام بخشید و این مریضان می بایست به اسرع وقت به نزدیکترین راءس صحی انتقال گردند , تا اکسیجن با غلظت کافی برای شان تطبیق گردد وسایرتداوی های لازمه مطابق اعراض و علایم صورت بپذیرد . ) )
این کارشناس امراض داخله بدین لحاظ است که اشخاص خدمتکار و کندنکاران چاه ها می بایست گذشته از وارد شدن به چاه مطمین گردند که چاه قبلاً گشوده بوده یا این که خیرو چه بازه راز بسته بوده است؟
وى مى افزاید که بایستی در صورت بسته بودن راز چاه ها , قبلی از آمدن به آن حد اقل رمز چاه ٢٤ ساعت گشوده گذارده شود وبعداً باطن چاه شوند . این افراد بایستی به وقفه ها درون چاه شده تا بتوانند اکسیجن کافی بگیرند , در صورت قابلیت و امکان ازبالون های کوچک دربردارنده اکسیجن با ماسک آن در درون چاه به کار گیری کنند .